עם ככל העמים

אם תאמינו לתקשורת, המהגרים המוסלמים באירופה הם מחבלים מסוכנים הזוממים להשתלט
על היבשת • בפועל, מדובר באנשים קשי יום הסובלים מאפליה קשה ומנסים בכל כוחם לשרוד 

מאת: איהאב עאזר

בעשורים האחרונים עלה מספר המהגרים המוסלמים באירופה בצורה משמעותית. יותר מ-45 מיליון מוסלמים חיים כיום ביבשת, כשישה אחוזים מהאוכלוסייה, ואף שרובם בסך הכול היגר ליבשת כדי למצוא תעסוקה ולהתחיל בחיים חדשים, ברוב המדינות הם סובלים מאפליה, מגזענות ומביטויים שונים של אסלאמופוביה.

יש גורמים רבים למצב זה, אך אחד המרכזיים שבהם הוא הסיקור התקשורתי השלילי של האסלאם. רוב הסיקור מתרכז באירועים שליליים וגורם לקהל לפתח תדמית של המוסלמי כאלים ומסוכן. סיקור זה מתחזק יותר ויותר בעשורים האחרונים בעקבות שלל פרשות מבודדות שנקשרו לאסלאם, כמו פרצי האלימות שליוו את פרסום הספר "פסוקי השטן", הפיגוע במגדלי התאומים ב-2001, ופרשת קריקטורות מוחמד בעיתון הדני "יילנדס פוסטן".

מסגד מוולנה ברוטרדם, הולנד. בסך הכול רוצים לשרוד (תצלום: רוד זווארט)
מסגד מוולנה ברוטרדם, הולנד. בסך הכול רוצים לשרוד (תצלום: רוד זווארט)

היחס לאסלאם הפך לנושא בוער המעלה שאלות רחבות הנוגעות להיטמעות או להיבדלות של קהילות מהגרים באופן כללי. המראה של נשים ברעלה מעורר פאניקה בקרב אירופים רבים, הרואים בכך סמל להשתלטות האסלאם על המרחב הציבורי. בצרפת הוחל בספטמבר 2010 חוק האוסר על נשים לכסות את פניהן במקומות ציבוריים. אפליה בולטת קיימת גם במדיניות הממשלתית, וניסיונות להתאמת הסביבה לקהילה, כמו הפסקות יזומות במערכת החינוך לתפילות יום שישי, או אספקת אוכל חלאל לתלמידים, מסוכלים לא אחת על ידי הממסד.

 מאחר שהתקשורת לא מסקרת בעיות אלה במידה שבה היא מסקרת את האסלאם הקיצוני, דמותו של המוסלמי הממוצע הנבנית אצל צרכן התקשורת היא של מחבל המעוניין להשמיד את המערב. התקשורת מתעלמת באופן כמעט מוחלט מהאפליה ומהאלימות המופעלים נגד האוכלוסייה המוסלמית, ובלי שיהיה כל ניסיון להסביר את הרקע לבעיות שמהן סובלת אוכלוסייה זו בפועל.

אם אופן הסיקור לא ישתנה, האסלאמופוביה לא תיעלם ורבים באירופה ימשיכו לפחד מהאסלאם בכלל ומהמהגרים בפרט; זאת כאשר רוב המהגרים רק רצו להתחיל חיים חדשים במדינה חדשה. זאת ועוד, הפחד מהאסלאם רק יחמיר את מצב העניינים. אילו הסיקור היה שונה, אולי היו המהגרים יכולים ביתר קלות להשתלב ביבשת, ואולי הציבור האירופי היה שואף לטפל באופן מערכתי ויעיל יותר בבעיות המאפיינות כל גל הגירה גדול לתרבות אחרת. בסופו של דבר, כדאי לזכור, המהגרים אינם ייחודיים כל כך. הם לא מחבלים, לא מסוכנים, ולא מאיימים על אף אחד. הם סתם אנשים שמנסים לשרוד את היומיום בתנאים לא פשוטים.