להיות יוטיובר: לא מה שחשבת

האם הדרך לפרסום ולעושר עוברת ביוטיוב? לדברי יצרני תוכן מובילים, לאו דווקא

קרדיט צילום: מתוך עמוד היוטיוב של מירי רוחלין

מי לא רוצה להיות מוביל דעה, להתפרסם ועל הדרך גם להתפרנס? כאלה הם כוכבי הרשת, שסקר שנערך לאחרונה ופורסם ב"גלובס" הראה שלמעמד זה שואף אחד מתוך שלושה בני נוער. פתיחת ערוץ יוטיוב יכולה להיות התשובה, אבל  הדרך אל הפסגה הנחשקת רצופה קשיים.

כיום יש ביוטיוב אלפי משתמשים שמנהלים ומתחזקים עמודים במגוון ז'אנרים, כגון ספורט, דקומנטרי, ביוטי, שירה ועוד. פוטנציאל החשיפה גדול אך כך גם התחרות, והיוטיוברים נאלצים כל הזמן להמציא את עצמם מחדש כדי להישאר רלוונטיים. 

מירי רוחלין, בת 24, מנהלת כבר כמעט חמש שנים ערוץ שלו 11 אלף עוקבים. בהתחלה הוקדש כולו לאיפור, ועם הזמן התחילה מירי להתמקד גם בתחומים נוספים כמו אופנה ולייף סטייל, חוויות חיים, אקטואליה, חינוך מיני ומערכות יחסים. ‏"נכנסתי לתחום של היוטיוב בגלל שממש התעניינתי באיפור", היא מספרת. "התחלתי לצפות ביוטיובריות ‏שהדגימו איך להתאפר בצורה יפה ולמדתי מהן המון דברים חדשים. באיזה שהוא שלב אחרי שתרגלתי והתנסיתי באיפור על עצמי, ‏פתחתי בלוג בנושא ‏באיזו שהיא פלטפורמה קטנה שניסתה לחקות את ההצלחה של ישראבלוג שהיה פופולארי בזמנו, אבל הרגשתי שזה לא ממש הספיק לי, ‏ורציתי לפנות לקהל גדול יותר. פשוט ממש רציתי מקום להשמיע את הקול שלי, ללמד, להעביר מידע שלמדתי בעצמי, שהתחברתי אליו והאמנתי בו."

לדבריה, האופק המסחרי לא שיחק תפקיד, לפחות לא בהתחלה. "‏חשבתי שרק ‏יצרני תוכן עם מיליוני צופים ועוקבים יכולים באמת להרוויח כסף מהסרטונים, לא עשיתי יותר מדי research בעניין".

תחזוקת ערוצי יוטיוב הפכה עבורה ועבור אחרים לעבודה לכל דבר ועניין, מבחינת העומס וההשקעה. עם זאת, היכולת להתפרנס לא באה מאליה. השכר מתחיל מדולר אחד ל-1000 צפיות ובכדי לפדות את הכסף יש להגיע לרף של 100 דולר, כלומר ל-100 אלף צפיות לפחות. הדבר עשוי לקחת מספר חודשים, אם בכלל.

"רק אחרי שהגעתי לאלף מנויים", אומרת רוחלין, "‏גיליתי שיש לי את האפשרות לאשר מונטיזציה לסרטונים שלי, ‏כלומר לאשר למפרסמים ולחברות להוסיף פרסומות ‏לתוכן שאני צילמתי, ‏ולאט לאט עם השנים התחלתי להרוויח מעט מהצפיות. זה לקח המון זמן והמון סבלנות להגיע עד התשלום הראשון שלי שהיה על סך כמה מאות שקלים. בשלב שקיבלתי אותו היו לי כבר עשרות סרטונים שפורסמו בערוץ והתמדתי ביצירת התוכן יותר משנה."

"אצלי באופן אישי הרווחים הכספיים לא באמת משקפים את כמות העבודה והמאמצים ליצור את התכנים," היא ממשיכה. "התשלום שאני מקבלת הוא נמוך מאוד, לא עקבי ולא קבוע, והוא תלוי בהרבה משתנים שונים. אין באמת הסבר מפורט ואחיד שיוטיוב מספקים ליוצרי התוכן, הם לא מוציאים תלוש משכורת ולא מספקים תנאים סוציאליים ליוצרי התוכן, ה'עובדים' שלהם".

לעומתה, ישנם יוטיוברים ששורת הרווח כלל לא מעניינת אותם. גל ולטר, בן 26, מנהל ערוץ כבר ארבע שנים שלו 18 אלף עוקבים, ועוסק במערכוני אנימציה ובסדרות. "מגיל צעיר, בערך 12, בער בי התחום הזה של צילום ועריכת וידאו ואנימציה", הוא אומר. "הייתי יוצר סרטונים קצרים עם בני המשפחה וחברים בעיקר ואז זכיתי בתחרות שערכה התכנית "צחוק מעבודה" עם סרטון בשם "חומוס סטייל" שזכה לשני מיליון צפיות. זה דחף אותי לתת במה לכל הרעיונות שלי ולפתוח את הערוץ. אמנם הרווחים שלי בתור יוטיובר לא גבוהים ולא מהווים עבורי מקור פרנסה, אך אני נהנה להעלות תוכן ולהנות מהתגמול הקטן הזה וכמובן מההערכה של הקהל".

בנוסף לכך, שיתופי פעולה עם גורמים מסחריים מהווים הזדמנות לרווחים נוספים, במיוחד עבור יוטיוברים עם עוקבים רבים. גם כאן, זה לא בא בקלות. הגורם המסחרי מביא את המותג וכן כיסים עמוקים, ויצרני התוכן הם שאמונים על יצירת הסרטונים שבסופו של דבר מביא את הפקת התוכן ואת הקהל. כדי שזה יעבוד, אומרת רוחלין, אנשי השיווק של החברות חייבים להכיר בעצמאות של יצרני התוכן, לסמוך עליהם ולהימנע מלהתערב בתוכן. "לעתים רחוקות אני עשויה לקבל פנייה מחברה כלשהי לשתף איתה פעולה, בתמורה לתשלום, אבל גם כאן התשלום נמוך מאוד ביחס לזמן ולהשקעה שלי עבור יצירת התוכן. חוץ מזה, אני יכולה לקבל הצעה כזו רק פעם בחצי שנה, אז אי אפשר לסמוך על היציבות של ההכנסה הזו. אני כן רואה שככל שערוצים צוברים יותר עוקבים וצפיות, יצרני התוכן מרוויחים יותר כסף עבור הצפיות ומקבלים יותר הצעות לשיתופי פעולה. ומהניסיון שלי, התמדה כן מביאה ליותר הזדמנויות וליותר הכנסות."

עם זאת, בכל מקרה הרווח הכספי הוא משני. "אני יכולה לומר בלב שלם שרוב האנשים שמתחילים להתעסק בתחום ומתמידים בו, לא עושים את זה בשביל הכסף," היא מסכמת. "זה עניין של תחביב, כאשר הרווח העיקרי שלו הוא הקשר עם הצופים, הקבלה החברתית והחיזוק של הבטחון העצמי".

מה גם שהפרסום הרב חושף את יצרני התוכן לביקורת, בעיקר שלילית. היו מקרים בארץ ובחו"ל שיצרני תוכן ביוטיוב עברו הטרדות והתעללות, ובמקרים קיצוניים אף נפלו קורבן לוונדליזם. יוטיוברית אמריקאית בשם קרין סיפרה שרכבה ודלת הכניסה לביתה שלה הושחתו על ידי עוקבים שהצליחו לאתר את מקום מגוריה.

"יש תגובות שנאה לפעמים", מספר ולטר. "עוקבים אומרים 'לך תפרוש' או 'יאללה אתה לא מצחיק', תגובות שגורמות לפעמים לחוסר מוטיבציה להעלות תוכן, לדעתי זה כל מה שיוטיובר עובר במוקדם או במאוחר".

רוחלין מסכימה: "אם יש משהו שמאוד חוזר על עצמו זו העובדה שאנשים מאחורי מסך מרגישים יותר מדי בנוח לרשום דברים פוגעניים ללא סינון, כשהם אפילו לא מוכרחים להזדהות. יש המון דברים מטרידים שאמרו לי בעקבות סרטון נועז שצילמתי ואפילו איימו לתבוע אותי פעם אחת בגלל סרטון הדרכה".