יש עתיד (בתקשורת)

יונה יהב הזיל דמעה ׁ(ואז עבר לתקוף את התקשורת) • המרצה האורחת מחו"ל הציגה מחקר על שוק התעסוקה (ואז הודתה שאין לה מושג איך מוצאים היום עבודה) • והמשתתפים היו לחוצים וחרדים (ואז גילו שבעצם כולם מאוד נחמדים) •  ורד פינקלשטיין הייתה בכנס הסטודנטים "מתקשרים" לזכרו של מארק ביאנו וחזרה עמוסת רשמים

 

מאת: ורד פינקלשטיין

"הוא היה יפה מבפנים כמו שהוא היה יפה מבחוץ": כך, כשדמעות מציפות את עיניו, ספד ראש עיריית חיפה, יונה יהב, למארק ביאנו, סטודנט לתואר שני בחוג לתקשורת, מתרגל בחוג וכתב חדשות "עדשה מקומית" בכבלים, שנרצח באוקטובר 2003 בפיגוע במסעדת "מקסים" יחד עם אשתו, נעמי. "הייתי שם אחרי חמש דקות וראיתי את ההרוגים ליד השולחן, כאילו הם ממשיכים לאכול", נזכר יהב. לאחר מכן ניצל  ראש העירייה את הבמה כדי לתקוף בחריפות את התקשורת, המשחירה לדבריו את שמו ופועלת באופן לא מקצועי ולא אתי. "מארק לא היה כזה", הדגיש. "לכן אין לי ספק שהוא היה עוזב את עולם התקשורת. הוא היה יכול להיות היום דוקטור או פרופסור בחוג".

יונה יהב בכנס "מתקשרים" 2014. תצלום: יאיר גיל
יונה יהב בכנס "מתקשרים". "ראיתי את ההרוגים כאילו הם ממשיכים לאכול" (תצלום: יאיר גיל)

כנס "מתקשרים" לזכרו של מארק ביאנו נערך זו הפעם ה-11 בחוג לתקשורת. הכנס נותן במה לתלמידי מחקר בתחום התקשורת להציג את עבודותיהם בפני חוקרים וסטודנטים ולקבל ביקורת בונה. כבכל שנה, הכנס היה מהול בהרבה התרגשות. פלורנס ביאנו, אמו של מארק ז"ל, ציינה כי השנה הייתה בכנס אווירה מיוחדת: "היה קירוב לבבות, כולם עשו את זה מקרב לב ולאורך כל התהליך הייתי בקשר עם המארגנים". גם ד"ר אורן מאיירס, ראש תוכנית המ"א ומארגן הכנס, הצטרף לתחושות: "אני חושב ש'מתקשרים' זו מסורת מאוד מרגשת שהתחילה מדבר נוראי. אני זוכר שנסעתי באוטו ושמעתי שמארק נהרג. אך מתוך הדבר הנורא הזה צמחה מסורת מאוד יפה, ואין עוד כנס כזה בשום מקום בארץ". על דבריו של ראש העירייה, כי חבל שהכנס לא מקבל חשיפה גדולה יותר, אמר מאיירס: "ראש העיר צודק, אין לכנס מספיק תהודה. בתור חוג לתקשורת אנחנו לא מספיק טובים בלתקשר את הדברים שאנחנו עושים. אנחנו צריכים להשתדל לעשות את זה יותר טוב בשנה הבאה".

במרכז הכנס עמדו ארבעה פאנלים שבהם הציגו סטודנטים מאוניברסיטת חיפה ומאוניברסיטאות אחרות בארץ את עבודותיהם בנושאים: מדיה וזיכרון, מדיה ושינוי חברתי, תכנים וזהויות במרחב המקוון, והפקת חדשות וייצורן בשגרה ובשעת חירום. לדברי המארגנים, הקבלה לכנס השנה הייתה תחרותית במיוחד. "השנה באמת הייתה כמות גדולה של אנשים שהגישו מועמדות להציג", מספרת הגר בוחבוט, ממארגנות הכנס וסטודנטית לתואר שני בחוג, שאף קיבלה את פרס חיפה לתקשורת על מצוינות בתחום התקשורת בשדה האקדמי, המקצועי והקהילתי. לדבריה, בסופו של דבר התקבלו 16 עבודות מתוך 32 הצעות שהוגשו, אחרי שכל ההצעות עברו הליך של שיפוט אקדמי על ידי מרצים וסטודנטים בחוג ומחוץ לו. בוחבוט, שבעצמה הציגה את עבודתה העוסקת בנוסטלגיה בקרב בלוגרים ישראלים הניצבים בפני איום סגירת אתר הבלוגים שלהם, הודתה בהתרגשות שליוותה אותה בכנס. "זו פעם ראשונה שאני מציגה ב'מתקשרים'", אמרה. "זה מרגש, אבל בסך הכול יש אווירה של חממה וזה לא יותר מדי תחרותי. בפאנל ובקהל יושבים אנשים שמלווים אותך ועובדים איתך, ויש אווירה מאוד טובה. קצת נלחצתי מהשאלות של המגיבים, אבל בסדר, עברנו את זה. זה  מאוד מעניין גם לקחת חלק בצד הארגוני ולראות איך סטודנטים עובדים בחוגים אחרים בתקשורת בארץ".

פלורנס ביאנו (שנייה משמאל) מעניקה לזוכת פרס חיפה לתקשורת הגר בוחבוט (מימין) ספר המנציח את מארק ז"ל. (תצלום: יאיר גיל)
פלורנס ביאנו (משמאל) מעניקה לזוכת פרס חיפה הגר בוחבוט (מימין) ספר המנציח את מארק ז"ל (תצלום: יאיר גיל)

אורחת הכבוד של הכנס הייתה פרופ' אילנה גרשון מהחוג לתקשורת ותרבות באוניברסיטת אינדיאנה בארצות הברית, שהציגה את מחקרה על התהליך המייגע של חיפוש עבודה בעידן הרשתות המקוונות. "באתי במיוחד כדי לתת את ההרצאה אחרי שהוזמנתי על ידי ד"ר רבקי ריב"ק", סיפרה גרשון. "כולם היו נחמדים, ונראה שכל מה שאמרתי רלוונטי מאוד גם לישראל". גרשון הודתה שעל אף מחקרה המקיף בנושא, אין לה עצות יעילות במיוחד לתת לסטודנטים לתקשורת המחפשים עבודה, אך המליצה: "תהיו אנתרופולוגים: תנסו לברר מה בדיוק מתרחש בתוך הארגון, עד כמה שרק אפשר".

אורחת הכבוד פרופ' אילנה גרשון. "מה שאמרתי רלוונטי מאוד גם לישראל" (תצלום: יאיר גיל)
אורחת הכבוד פרופ' אילנה גרשון. "כל מה שאמרתי רלוונטי מאוד גם לישראל" (תצלום: יאיר גיל)

בטקס הוענקו פרסים לעבודות המצטיינות על ידי חברת "יפעת – מידע תקשורתי" ומטעם עיריית חיפה, שהעניקה לראשונה את פרסי חיפה לתקשורת ע"ש מארק ביאנו. נוסף לבוחבוט, זכו בפרס חיפה על סך 3,300 ₪  אלונה צירולניקוב מתוכנית המ"א המחקרית בחוג ולאון קמלמן, בוגר תוכנית המ"א בתקשורת אסטרטגית ויחסי ציבור. בפרס עבודת הסטודנטים המצטיינת (3,000 ₪) זכה גיא אסל מהחוג לתקשורת ועיתונאות באוניברסיטה העברית על עבודתו "קליפים של מעבר: התפקיד של הווידאו בטקסים של מעברי חיים". את המקום השני (2,000 ₪) חלקו שתי סטודנטיות לתואר שני מאוניברסיטת חיפה: טניה פיאטוק-וייסמן על עבודתה "השפעות דיסוננס שניוני על שכנוע נרטיבי בהתמודדות עם סרטן הריאות", ואיילת פלד על עבודתה "לסבול את האחר: חשיפה צולבת בעידן החדש של המדיה האידיאולוגיים".