הפקת השנה של האוניברסיטה: "פרוזן"

האם באמת היה השנה הרבה יותר קר בבנייני האוניברסיטה בחורף? • לרבים מהסטודנטים אין ספק: "אפילו עם מעיל אפשר להצטנן", אומרת רינאד ח'לאילה מהחוג לפסיכולוגיה • באוניברסיטה לא מתרגשים: "מערכת החימום עבדה בכוחה המרבי ולא נשקפה סכנה"

 

מאת איהאב עאזר
 

מזג האוויר האביבי של הימים האחרונים אולי קצת השכיח את מה שקרה קודם, אבל כל מי שעבר את החורף האחרון באוניברסיטה יודע דבר אחד בוודאות: קר פה. מאוד. לשיאם הגיעו הדברים בשבוע השני של ינואר, בעת הסערה הגדולה, אבל גם בימים רגילים של חורף קשה להתעלם מכך שההליכה במסדרונות, ולעתים גם הישיבה בכיתות, כרוכות לעתים בהתמודדות לא פשוטה. לכאורה אין בכך כדי להפתיע, אם לוקחים בחשבון את מיקום האוניברסיטה בפסגת הר הכרמל, כמעט 500 מטר מעל לגובה פני הים. (בממוצע, הטמפרטורה בגובה כזה נמוכה בכחמש מעלות מהטמפרטורה בגובה פני הים באותו מקום.) אלא שהשנה הקור הקיצוני הורגש לא רק במקומות חיצוניים, אלא גם בתוך חלק מהבניינים.

בחוץ קר מאוד, בפנים לא הרבה פחות. האוניברסיטה בשיא החורף
בחוץ קר מאוד, בפנים לא הרבה פחות. האוניברסיטה בשיא החורף

בפוסט שפורסם בעמוד הפייסבוק הרשמי של אגודת הסטודנטים ב-7 בינואר, נכתב כי באגודה "קיבלו שלל תלונות לגבי הקור בתוך הבניינים והם יעשו מה שיוכלו כדי לעזור, כולל ביקוש להקדמת שעת הפעלת רשת החימום בבניינים הגדולים, [ו]כמו כן סיפוק כרבוליות של האגודה". עזיזה עוקאב, סטודנטית שנה ג' לשפה וספרות אנגלית וסוציולוגיה, ונציגת החוג לאנגלית באגודה, מאשרת: "היה מאוד קר גם בתוך הבניינים. בחלק מהבניינים היה יותר קר מבניינים אחרים. למשל בבניין רבין שהוא יחסית חדש לא היה לי קר במיוחד, אך בבניינים ישנים יותר כמו הראשי הרגשתי שקר מהרגיל". סטודנטים אחרים טענו שגם בבניינים החדשים יותר, כמו רבין, הורגש הקור העז. "היה כל כך קר בכיתה בקומת ה-6000 שבנקודה מסוימת נאלצתי לצאת מהשיעור", מספרת רינאד ח'לאילה, סטודנטית שנה ג' בחוגים לשפה וספרות אנגלית ופסיכולוגיה. "לא נכחתי בחלק מהשיעורים שהיו לי. מערכת החימום באוניברסיטה הייתה ברמה שאפילו אם נמצאים בתוך בניין עם מעיל עדיין קר ואפשר להצטנן, מה שקרה לי. האוניברסיטה צריכה לשפר את החימום. צריכים להבין שכל בניין וכיתה הם שונים, ויש חדרים שצריך להיות בהם שלט לשליטה בטמפרטורה בתוך החדר. זה לא הגיוני לסמוך על מערכת חימום מרכזית לבניין שלם, כי יש כיתות שזה בכלל לא מורגש בהן".

בהנהלת האוניברסיטה סירבו להתרגש מהטענות והדגישו כי היה מדובר בנסיבות קיצוניות במיוחד. "האוניברסיטה התכוננה היטב לקור הזה", מפרט אילן יבלברג, דובר האוניברסיטה. "מערכת החימום של האוניברסיטה עבדה בכוחה המרבי באותו יום, והאוניברסיטה עשתה את כל מה שיכלה לעשות. לא ראינו שנשקפה סכנה לנוכח הסערה, והלימודים התקיימו כסדרם. אם היינו רואים שהייתה באמת נשקפת סכנה היינו מבטלים את הלימודים, אך לא נודע לנו על מישהו שהיה צריך להתפנות בשל כך, ואם כן היה צריך, האוניברסיטה הייתה עושה את כל מה שברשותה כדי לעזור לו".