רק בגלל הרוח

טוענים נגדם שהם לא מעשיים, אבל מדעי הרוח נכנסים לכל תחום בחיינו, מסייעים לנו להבין את העולם ומהווים את הבסיס לזהות שלנו • הגיע הזמן שנבין שהם חשובים לא פחות מכל תחום לימודים אחר

מאת חאלד מלחם
 

"למה עשית את זה?"; "בשביל מה אתה מבזבז את הזמן על שטויות?"; "במה תעבוד אחר כך?" – אלה התגובות הראשונות שאני מקבל כשאני אומר לאנשים שאני לומד בחוג לשפה וספרות ערבית. כמעט כל סטודנט שלומד בפקולטה למדעי הרוח מקבל תגובה דומה כשהוא נשאל על המקצוע שהוא לומד. גם בשיח הציבורי הגישה הזאת רווחת, וכתוצאה מכך מדעי הרוח נאבקים כל הזמן על ה"זכות" שלהם לשרוד; מי בגלל צריך אותם, אנחנו שומעים חדשות לבקרים, כשאפשר באותה השקעה לייצר עוד כמה כלכלנים, מנהלים ועורכי דין?

אנשים חושבים שמדעי הרוח הם משניים וקלים יותר מתחומים אחרים. לכן רבים בוחרים ללמוד מדעי הרוח, כי הם מחפשים משהו קל. אז כבר בשלב הראשון כדאי להבהיר: אם אתם מחפשים נוחות, אל תלמדו מדעי הרוח; זה הרבה יותר קשה משזה נדמה. אבל מעבר לכך: ללמוד מדעי הרוח זה דבר חיוני וחשוב מאוד. למי מתאים ללמוד מדעי הרוח? בראש ובראשונה, למי שאוהב את התחומים האלה ורוצה להתעמק בהם. למרבה הצער, דווקא חלק מאלה בוחרים בתחומים אחרים בגלל הלחץ החברתי: חוגים ש"יש בהם יותר כסף" או שנהנים מסטטוס חברתי גבוה יותר. אבל כדי ללמוד מקצוע מסוים ולהצליח בו, צריך קודם כל לאהוב אותו. מי שילמד משהו שהוא לא אוהב לעולם לא יצליח בו.

סוקרטס. עוד אחד שלא הצטער שהוא לא למד מנהל עסקים
סוקרטס. עוד אחד שלא הצטער שהוא לא למד מנהל עסקים

יש כאלה שאומרים שמדעי הרוח הם לא "מעשיים". אבל כשחושבים על זה, כל החיים שלנו מסתמכים על מדעי הרוח. השפה שאנחנו משתמשים בה בחיי היומיום היא חלק ממדעי הרוח; כדי להבין את האמת של היקום אנו מסתמכים על הפילוסופיה, שגם היא חלק ממדעי הרוח; כדי להבין מאין באנו ולאן אנו הולכים אנחנו לומדים היסטוריה, שגם היא חלק ממדעי הרוח. וכך גם בשורה של תחומים נוספים. אנחנו נתקלים במדעי הרוח בכל מקום בחיינו ובכל עת. ואנחנו צריכים בחיינו סופרים, פילוסופים, היסטוריונים כי הם מאירים לנו את הצדדים החשוכים בחיינו ומבהירים אותם. בלי תחומים אלה, נאבד את ההיסטוריה שלנו, את השפה שלנו, את מה שמהווה את הבסיס של הזהות שלנו. כשעם רוצה לכבוש עם אחר, הדבר הראשון שהוא עושה זה לשנות את השפה שלו. זהו השלב הראשון באיבוד הזהות.

מדעי הרוח הם הבסיס לעולמנו. בעזרתם אנו יודעים איך להתנהג, איך לדבר, איך לתקשר עם אחרים, איך להבין את העולם ולא להרגיש אבודים. מי שילמד מדעי הרוח ירכוש ידע והשכלה שמהווים את הבסיס הטוב ביותר לחיים שלמים יותר. והרי בכל מקרה תואר ראשון הוא רק נקודת התחלה. מרוב שהתרגלנו לרעיון שהולכים לאוניברסיטה כדי לרכוש מקצוע, שכחנו שתפקידה המקורי והחשוב יותר של האוניברסיטה הוא להקנות השכלה. אפשר לעשות את זה בכל תחום, אבל הגיע הזמן שנבין שמדעי הרוח לא פחות חשובים מכל מדע אחר. לפעמים אפילו יותר.