רוצים קפה? תכינו בבית

 

 

פעם היה כאן סניף קופיקס. "אם רוצים קפה צריך ללכת המון"

בעקבות סגירת סניף קופיקס בבית הסטודנט, לסטודנטים הלומדים בבניין לא נותר מקום קרוב לקנות קפה • "אין בבניין כלום מלבד מכונות", אומרת מאראם עידאת מהחוג לתקשורת • רשת קופיקס: שני הסניפים האחרים באוניברסיטה מספיקים

עינב רוזנברג ואילנית מישייב

בית הסטודנט, שעת צהריים מוקדמת של תחילת השנה, סטודנטים ממהרים לעבר השיעור הבא. בדרכם לכיתה, הם עוברים ליד קרון בעיצוב מודרני שתריסיו מוגפים, אשר שימש עד לפני כמה שבועות כאחד משלושת הסניפים של רשת קופיקס באוניברסיטה. חלק מהסטודנטים מתעכבים במבטם על הסניף הסגור; אחדים עוצרים ומחפשים שלט שיסביר מדוע נסגר המקום הפופולרי. ימים ספורים לאחר מכן גם הקרון כבר איננו, ובמקומו נותר חלל ריק.

את מאראם עידאת, תלמידת שנה ג' בחוג לפסיכולוגיה ובחוג לתקשורת, סגירת הסניף מרתיחה. "זה נוראי, בית הסטודנט רחוק מכל מקום", היא מסבירה. "אין בבניין כלום מלבד מכונות, ואם רוצים קפה צריך ללכת המון ולצאת מהבניין. נורא ואיום!" ברק קרפל, סטודנט שנה ג' לתקשורת ולמדעי המדינה, מתלונן גם הוא: "בימי שני אני לומד רק בבית הסטודנט, ואין לי איפה לקנות קפה. עכשיו אני שותה בבית לפני".

רשת קופיקס החלה את פעילותה בישראל בנובמבר 2013 והנהיגה מהפכת מחירים בתחומי הקפה והמזון המהיר, כאשר חרתה על דגלה מחירון מוצרים אחיד שעומד על 5 ₪. שנה לאחר פתיחת הרשת, בחודש אוקטובר 2014, נפתחו שלושה סניפי קופיקס באוניברסיטת חיפה: במשכן לאמנויות, בבניין הרב תכליתי ובבית הסטודנט. סניפים אלה היו הראשונים להיפתח במסגרת ניסיון של הרשת להיכנס לאוניברסיטאות ולמכללות. נכון להיום מהלך זה לא צלח, ואוניברסיטת חיפה היא המוסד האקדמי היחיד שבו קיימים סניפי קופיקס.

סניף קופיקס סגור בבניין הרב תכליתי. המוסד האקדמי היחיד שאליו קופיקס
סניף קופיקס סגור בבניין הרב תכליתי. המוסד האקדמי היחיד שאליו קופיקס נכנסה (תצלומים: עינב רוזנברג)

השנים שקדמו לכניסת קופיקס לאוניברסיטה היו סוערות במיוחד ולוו במחאות רבות על מחירי הקפה. למעשה, השפעתה של קופיקס ניכרה עוד לפני שהגיעה לאוניברסיטה, כאשר ב"קפה אגודה" החלו למכור קפה בחמישה שקלים כבר ב-2013 בעקבות שינוי התפיסה שחוללה הרשת החדשה וההבנה שאפשר להרוויח גם כך. כניסתה של קופיקס לקמפוס שינתה את התמונה עוד יותר והביאה לירידות מחירים גם בבתי עסק אחרים. סיוון שוורץ, נציגת החוג לפסיכולוגיה באגודת הסטודנטים, מספרת שלאחר כניסת קופיקס, רשת גרג הוזילה את מחיר הקפה מ-7.90 ₪ ל-5 ₪ ואף הוסיפה לתפריט כריכים קטנים שנמכרו גם הם בחמישה שקלים, בדומה למתחרה החדשה. עם זאת, לשוורץ אין ביקורת על סגירת הסניף בבית הסטודנט. "אני ראיתי אותו כסניף לא מוצלח", היא אומרת. "בחלק משעות פעילות האוניברסיטה הבניין די שומם".

קובי רבינוביץ', יו"ר אגודת הסטודנטים, סבור גם הוא כי הסיבה העיקרית לסגירת הסניף בבית הסטודנט היא כלכלית. לדבריו, בזמן הקרוב לא צפוי להיפתח בית קפה אחר בבית הסטודנט, ונראה כי הסטודנטים שיחפשו פתרון במרחק סביר יישארו מתוסכלים. הישועה כנראה לא תבוא גם מהנהלת האוניברסיטה. "הזכיין של קופיקס הוא הכתובת היחידה לכל השאלות הנוגעות לפעילותו בקמפוס", מציין דובר האוניברסיטה, אילן יבלברג. "האוניברסיטה רואה חשיבות רבה ביצירת סביבת לימודים מהנה, ולכן היא דואגת ותדאג שלסטודנטים יהיה מגוון רחב של מקומות שבהם יוכלו לקנות מזון ושתייה, כולל במחירים מוזלים". הדובר לא התייחס לשאלה אם יש כוונה עתידית לפתוח סניף אחר בבית הסטודנט.

יפעת וייס, דוברת קופיקס, מסרה בתגובה: "רשת COFIX בדקה ומצאה כי שני סניפים באוניברסיטת חיפה משרתים היטב את קהל הסטודנטים ונותנים מענה לכל צרכיהם, ולפיכך אין צורך בסניף שלישי. שני הסניפים הממוקמים ברחבי הקמפוס ימשיכו לשרת את הסטודנטים ולהציע להם תפריט מגוון במחיר אטרקטיבי של 5 שקלים למוצר". לשאלה מדוע נסגר הסניף בבית הסטודנט ולא אחד מהסניפים האחרים לא קיבלנו מענה.