אני גאה בזה שהרגזנו אותו

 

אביחי אדרעי בהרצאתו באוניברסיטה. "אני מכבד את השפה הערבית"

הרצאתו של דובר צה"ל בערבית, אביחי אדרעי, נקטעה פעם אחר פעם על ידי סטודנטים ערבים שמחו על דבריו • "אנחנו לא מסתכלים עליו כאיש אלא כמוסד שהורג את העם שלנו", אומר עלאא טאהא מהחוג למדעי המדינה • אדרעי: "ציפיתי שיהיו פרובוקציות, זה חופש הביטוי"

 

איהאם ותד

 

רק ארבעה חודשים חלפו מאז המהומה שהתרחשה בעת הרצאתו של ד"ר עומר סאלם, חוקר דת מצרי שהתארח באוניברסיטה ועורר את זעמם של מספר סטודנטים ערבים שהפריעו לו בעת דבריו ונענשו לאחר מכן בוועדת משמעת – וכבר התעוררה סערה חדשה בעת הרצאת אורח של אביחי אדרעי, ראש מדור תקשורת ערבית ביחידת דובר צה"ל, בפורום סטודנטים של החוג להיסטוריה של המזרח התיכון. הפעם, לשם שינוי, הדי התקרית לא יצאו את כותלי האוניברסיטה, אך יש בהם כדי להעיד על המתיחות היומיומית בקמפוס ועל התחושות החזקות של הסטודנטים בנוגע למציאות הפוליטית באוניברסיטה ומחוץ לה.

אביחי אדרעי בהרצאתו באוניברסיטה. "אני מכבד את השפה הערבית"
אביחי אדרעי בהרצאתו באוניברסיטה. "אני מכבד את השפה הערבית"

אדרעי, דמות מוכרת בעולם הערבי המעוררת רגשות שנאה עזים בשל העובדה שהוא מדברר את צבא האויב בשפה הערבית, הגיע להרצות בפורום הסטודנטים במהלך חודש מרץ. "זה פורום סטודנטים יהודים וערבים, שמזמינים כל שבועיים איש מוביל בתחום שלו שיכול להעמיק ולהסביר דברים", מסביר אסי גרברז, סטודנט שנה ג' בחוג להיסטוריה של המזרח התיכון ומארגן האירוע. "המטרה היא להצליח לדבר על הנושאים הכי מעניינים, הכי דחופים והכי רגישים בצורה הגיונית ואנושית". אלא שבעת שנשא את דבריו, שעסקו בעיקר באתגרים העומדים בפניו בעבודתו ובפעילות ההסברה של צה"ל ברשתות החברתיות, נקטע אדרעי מספר פעמים על ידי כעשרה סטודנטים ערבים מתאים שונים שישבו כקבוצה באולם. "הם ישבו בצד מההתחלה, עם צחקוקים ודיבורים וכל הזמן נתנו הערות בשפה שלהם שהפריעו במשך ההרצאה", מפרט גרברז. לדבריו, מדובר ב"התנהגות לא מכובדת כלפי מר אדרעי וגם כלפי הנוכחים בהרצאה". גרברז התרעם במיוחד על עלאא טאהא, סטודנט שנה ג' למדעי המדינה שנכח בהרצאה ולטענתו של גרברז לא איפשר לאחרים להגיב ולשאול: "הוא דיבר הרבה, כתשע דקות, והוא לא שאל שאלה, הוא נתן נאום. ומה עוד, הוא דיבר בערבית". במקרה זה קטע גרברז בעצמו את טאהא באמצע דבריו. במקרה אחר, כאשר אדרעי דיבר על הצלחתו של צה"ל לגייס חיילים ערבים בני דתות שונות, קטע אותו שוב אחד הסטודנטים הערבים, שאמר כי מדובר בניסיון של מדינת ישראל לפלג את האזרחים הערבים ולתייג אותם בהתאם לדת שלהם.

עלאא טאהא מצדו מאשר שהוא וחבריו לא הפגינו כבוד רב כלפי אדרעי. "לא באנו כדי לשמוע אותו", הוא מסביר. "אנחנו לא מסתכלים עליו כאיש בפני עצמו, אלא כמוסד שהורג את העם שלנו מאחר שהוא הדובר הרשמי בשם צה"ל. המטרה שלנו הייתה להתנגד לדברים שלו שלפיהם צה"ל הוא הצבא הכי מוסרי בעולם. אני גאה בזה שהרגזנו אותו, כדי שיידע שהערבים שתומכים בצה"ל הם רק מיעוט שלא מייצג אותנו, וכדי שיידעו כולם שהסטודנטים הערבים באוניברסיטה, במגוון השייכות הפוליטית שלהם, כולם נגד הכיבוש בכל הצורות שלו".

"כבר שמענו אותו בתקשורת, אנחנו רוצים שהוא ישמע אותנו"

פאטמה ג'בארין, סטודנטית בחוג לסוציולוגיה באוניברסיטה, נכחה גם היא באירוע. לדבריה, "לגיטימי שנתנהג בצורה שונה בהרצאה בהשוואה לסטודנטים היהודים. הם באו לשמוע, אבל אנחנו כבר שמענו את כל דבריו מהתקשורת ורוצים שהוא ישמע אותנו. ישבנו ביחד ללא תיאום מראש ובלי שנכיר אחד את השני. נכון שלא הקשבנו כראוי בזמן ההרצאה וקטענו אותו באמצע דבריו, אבל המארגן ניסה להשתיק אותנו למרות שזה לגיטימי להעיר הערות ולהתנגד. לאדרעי עצמו לא הייתה בעיה והוא נתן לנו לדבר ולהעיר".

עמוד הפייסבוק של אדרעי. דמות שנואה בעולם הערבי
עמוד הפייסבוק של אדרעי. דמות שנואה בעולם הערבי

אדרעי עצמו מאשר שלא התרגש מההפרעות יותר מדי. "ההרצאה התמקדה בדרכי ההתמודדות של צה"ל עם אמצעי תקשורת ערביים", הוא מפרט. "הצגתי את האתגרים המרכזיים שאני נתקל בהם בערוצי טלוויזיה ערביים וברשתות מדיה חברתית. ציפיתי שיהיו פרובוקציות ודיבור תוקפני, אבל הבטחנו שנהיה פתוחים, ואני רציתי להיחשף לכל הדעות מכל הצדדים. ההרצאה הייתה הזדמנות שיכירו בדמות שהערבים בדרך כלל שונאים כבן אדם, שיראו שגם דובר צהל בסופו של דבר הוא בן אדם".

לגבי העובדה שהסטודנטים פנו אליו בערבית, אדרעי סבור אמנם שמדובר היה בפרובוקציה, אך לדבריו "זו השפה שלהם, היא רשמית במדינה שלנו, ואני מכבד את השפה הערבית". בפוסט שפרסם בעמוד הפייסבוק שלו לאחר ההרצאה הודה אדרעי לסטודנטים שהגיעו, ובנוגע לאלה שהפריעו לו ציין: "זה הוא חופש הביטוי, ואני מכבד את זה".

בין הסטודנטים שנכחו באירוע היו הדעות חלוקות בנוגע למידה שבה צריך היה להתייחס להפרעות. "הם באו רק בשביל לעשות בלגן, תן להם לעשות את זה", אמר סטודנט בחוג להיסטוריה של המזרח התיכון באוניברסיטת חיפה על הסטודנטים שהפריעו. סטודנט אחר בחוג, ערבי דווקא, התלונן ש"אלה שהפריעו לא נתנו לאחרים לשאול שאלות שאותן הם תכננו לשאול".