ומי לא בא? הסטודנטים

 

מתוך הסרט "ספוטלייט". "הפעם הייתה היענות רבה"

למה בעצם כל כך מעט סטודנטים מגיעים להקרנות הסרטים החגיגיות של החוג בסינמטק? ולמה דווקא באירוע האחרון המנויים הקבועים התלוננו שאנשי החוג תופסים להם את כל המקומות באולם?

 

חנין גנאם

מדי סמסטר מקיים החוג לתקשורת אירוע חגיגי בסינמטק, שבו מוקרן סרט העוסק בנושא הקשור לתחום התקשורת. מרצים מהחוג אומרים דברי פתיחה וסיום, יש קפה וכיבוד בחינם, לעתים קרובות מדובר בסרט מצליח ומעניין, ורק דבר אחד נותר בעייתי: מעט מדי סטודנטים מגיעים. דווקא באירוע האחרון, שנערך בתחילת הסמסטר ושבו הוקרן הסרט "ספוטלייט", שזכה ממש שבוע קודם לכן בפרס האוסקר כסרט הטוב ביותר של השנה, נפל דבר ולשם שינוי האולם היה מלא עד אפס מקום. אבל אפילו במקרה זה, רוב הנוכחים היו מרצים, סטודנטים לתארים מתקדמים ומנויים קבועים של הסינמטק – שהתלוננו על חוסר הסדר ואשר לחלקם לא נמצא מקום ישיבה – ואילו מספר הסטודנטים לתואר ראשון היה עדיין נמוך יחסית, גם אם גבוה יותר מבעבר.

למה בעצם הסטודנטים לא כל כך מגיעים? כדי לענות על השאלה המסקרנת הזאת שאלתי כמה סטודנטים בחוג. התשובות שקיבלתי היו מגוונות. "ראיתי את הסרט מקודם", אמר סטודנט משנה ב'. סטודנטית אחרת, הלומדת תקשורת ואנגלית, טענה ששעת ההקרנה אינה נוחה לסטודנטים הלומדים עד שעות מאוחרות. "לחלק מאיתנו היו הרצאות, ואנחנו לא יכולים להבריז להרצאה כדי ללכת לסרט", הסבירה. סטודנטים אחרים טענו שבעבר כלל לא ידעו על האירוע, ורק לאחרונה שמעו עליו, אבל לא תמיד מועד ההקרנה נוח להם.

מתוך הסרט "ספוטלייט". "הפעם הייתה היענות רבה"

מתוך הסרט "ספוטלייט". "הפעם הייתה היענות רבה"

בחוג עצמו הביעו הפעם שביעות רצון מהנוכחות. הסרט שהוקרן, "ספוטלייט", עוסק בסיפורם של העיתונאים מה"בוסטון גלוב" שחשפו את פרשת ההתעללות המינית בילדים של כמרים בכנסייה הקתולית. את דברי הפתיחה באירוע נשא פרופ' גבי וימן, שדיבר על העיתונות בעידן העכשווי, ודברי הסיום היו של ד"ר אורן מאיירס, שדיבר על האופן שבו התרבות הפופולרית מייצגת את העיתונות. בחוג אומרים שאין אמנם מספר מינימום של סטודנטים שמעליו האירוע נחשב להצלחה, אבל עצם העובדה שהמספר הזה עולה מפעם לפעם גורם לכך שהאירוע נחשב למוצלח. לדברי ד"ר רבקה ריב"ק, שמארגנת את האירוע מטעם החוג, מספר הסטודנטים שהגיעו הפעם היה הגבוה ביותר בארבע השנים שבהן האירוע מתקיים בשיתוף פעולה עם הסינמטר. ריב"ק הציעה שתי סיבות אפשריות להצלחה היחסית הפעם: העובדה שמדובר בסרט שזכה באוסקר, וכן העובדה שהאירוע התקיים בתחילת הסמסטר, כשעדיין אין עומס על הסטודנטים כמו בסוף הסמסטר בזמן שיש מטלות ומבחנים מתקרבים. גם הסטודנטים שנכחו בהקרנה היו מרוצים, ואחד מהם ציין ש"זה היה אחלה סרט".

מי שהיה פחות מרוצה הפעם, כאמור, הם המנויים הרגילים של הסינמטק, שמצאו את עצמם נדחקים לחפש מקום ישיבה לנוכח האירוע המיוחד של החוג וחלקם נכנסו באיחור או שלא נמצא להם מקום טוב. היו שהתלוננו על כך שאנשי החוג נכנסים בחינם ומראש בזמן שבעלי מנויים המשלמים עבור הכיסא באולם צריכים לחכות, אבל מנהל הסינמטק, אבישי כפיר, לא התרגש יותר מדי מההמולה. "האירוע משתלב לתוך הפעילות השוטפת של הסינמטק", הוא מסביר. "מכיוון שבמקרה זה היה סרט חדש זוכה אוסקר הייתה היענות רבה, וטוב שכך כי הרעיון הוא לתת חשיפה גם לחוג".

שיתוף הפעולה בין החוג לסינמטק התחיל כיוזמה לחבר את הקמפוס לעיר במסגרת פרויקט החינוך שמעודד פעילויות תרבותיות. הפרויקט מסייע הן לחוג, המקווה לעודד את הסטודנטים להיות מעורבים בחיים החברתיים מחוץ לקמפוס, והן לסינמטק, העושה בו שימוש על מנת לגייס קהלים חדשים של סטודנטים צעירים ומרצים. לדברי ריב"ק, הסרטים המוצגים באירוע נבחרים מאחר שהם "נוגעים בנושאים של תקשורת, ובאופן ספציפי יותר נוגעים לתחומי עניין של חוקרים מהחוג ומהאוניברסיטה".