You are currently viewing מולטיתואר' – לא מה שחשבת'

מולטיתואר' – לא מה שחשבת'

אוניברסיטת חיפה מתגאה בתארים המשולבים שהיא מציעה, אך להבטחות לא תמיד יש כיסוי: בשל קשיים ביורוקרטיים, אילוצי לו"ז ומגבלות נוספות, סטודנטים רבים נאלצים לוותר על השילובים הרב-תחומיים ואף לעתים להאריך את לימודיהם בשנה.

מאת ענבר הורינג

"מולטיתואר" – כך אוניברסיטת חיפה משווקת את הלימודים בה בשלל פרסומיה, כולל בראש עמוד הבית באתר שלה. האוניברסיטה מאפשרת ואף מעודדת את הסטודנטים ללמוד לתואר המשלב מגוון תחומים: שירותי אנוש ותקשורת, סוציולוגיה ופסיכולוגיה, מדעי המדינה ותקשורת ועוד. 

אולם מה שמובטח על הנייר לא תמיד מתקיים בפועל. מבדיקת "הכרמלית" עולה שיותר ויותר סטודנטים מתקשים לשלב בין תחומים שונים. חשוב לציין שהדבר משפיע בעיקר על חווית הלמידה – מבחינת נקודות זכות, תואר משולב שווה ערך לתואר לא משולב.

אייל, סטודנט שנה ג' לשירותי אנוש ולימודי אסיה שביקש לא לחשוף את שמו המלא, נאלץ להאריך את התואר בשנה נוספת מכיוון שקורסי החובה שלו התנגשו. ומשום שיש קורסים שאפשר לקחת רק אחרי שחובות אחרות הושלמו, השלמת התואר נדחתה עוד. "זה נורא שעליי לעשות עוד שנה בגלל שהמזכירות לא מאורגנת", אמר ל"כרמלית". "בגלל שהקורסים התנגשו ולא יכולתי לקחת קורסי חובה, הייתי צריך להוסיף עוד שנת לימודים. הייתי צריך ללמוד שיטות מחקר לפני שבכלל יכולתי לקחת סמינריון".

אייל ניסה לקחת את חלק מהקורסים בסמסטר הקיץ אבל לא כולם נפתחו, שלא לדבר על כך שאיש מטעם האוניברסיטה לא יידע אותו שהאפשרות להשלים פערים בקיץ בכלל קיימת עד שסטודנטית אחרת הביאה את הדבר לידיעתו. קושי נוסף נבע מכך שקורס שנרשם אליו לא נפתח בשל מיעוט נרשמים, ואייל נאלץ לחפש קורס אחר בכדי להשלים את הנקודות החסרות. 

אייל הוא לא המקרה היחיד. א', סטודנטית (שגם ביקשה להישאר בעילום שם) שבשנה א' למדה פסיכולוגיה וכלכלה, נאלצה לוותר על לימודי כלכלה משום שלא הצליחה לעמוד בעומס שנבע משילובים בלתי מתאימים. לדבריה, "אחרי סמסטר אחד הבנתי כבר את הלך הדברים והחלטתי לוותר ולעשות רק תואר בפסיכולוגיה". התמזל מזלה של א' והחוג לפסיכולוגיה מאפשר השלמת תואר חד חוגי של 120 נקודות; יש חוגים, כמו שירותי אנוש למשל, שבהם האופציה כלל לא קיימת. 

ומעבר לבעיות הלו"ז הרבות, העובדה שתכני הקורסים חופפים לעתים מקשה על השילובים.  ברבים מן החוגים, יש דמיון רב בין קורסים בשיטות מחקר ובסטטיסטיקה, למשל. בחוג לשירותי אנוש, לדוגמה, אחד הסטודנטים קיבל פטור רק לאחר שדיבר עם ראש החוג והביא לידיעתו שהוא בעצם נדרש לחזור על אותו קורס פעמיים. גם כאן, אלמלא הפגין הסטודנט יוזמה, לא היה נעשה דבר בנדון. 

ואם כל זה לא מספיק, לוח המבחנים עבור סטודנטים לתואר משולב הוא כמעט בלתי אפשרי. בשנה הראשונה שלי נאלצתי לא לגשת למבחנים במועד א' אלא רק במועד ב'.  כמובן שכל סטודנט זכאי לשני מועדים, כך שאם הייתי זקוקה למבחן חוזר הייתי צריכה לגשת למועד חריג, עמוק בתוך הסמסטר הבא. אצלי אפילו היה מבחן אחד שהתנגש גם במועד א' וגם במועד ב' והייתי צריכה לגשת למבחן בפעם ראשונה במועד חריג. 

מדוברות אוניברסיטת חיפה נמסר: "שילוב חוגים הוא בוודאי חלק חשוב מהשיטה החדשה, אולם גם במקרים שבהם אי אפשר לשלב חוגים, ניתן דגש על למידה רב תחומית, על קורסי העשרה לעולם החדש והקניית כלים יישומים."

כלל לא בטוח שהיתרונות הללו, משמעותיים ככל שיהיו, עולים על החסרונות הרבים שחווים הסטודנטים.