אחרי הרבה זמן אפשר סוף סוף לקנות את המאכל היפני האהוב באוניברסיטה • אם תספיקו להגיע לפני שהוא נגמר, זאת אומרת
טופז ירון
בשבועות האחרונים אפשר למצוא מוצר חדש על מדפי האוכל של האוניברסיטה: סושי. אגודת הסטודנטים בשיתוף עם רשת הסושיות החיפאית פרנג'ליקו התחילה למכור ב"קפה אגודה" שני רולים של המאכל היפני האהוב המיועדים להשביע את סטודנטים הרעבים של אוניברסיטת חיפה. והסטודנטים אכן מרוצים ברובם: "זה נחמד שיש אופציות נוספות ובריאות מלבד הסנדוויצ׳ים הרגילים והסלטים", אומרת אנה שרדר, סטודנטית שנה ג' בחוג ללימודי אסיה. "ככה יש מבחר גדול וניתן לגוון כל יום באוכל, בעיקר כאלו שנמצאים מהבוקר עד הערב באוניברסיטה".
זו לא הפעם הראשונה שבה הגיע הסושי במחוזותינו. בשנה שעברה מילאה את התפקיד רשת קופיקס, שמכרה שלוש יחידות סושי צמחוני מוכן מראש בחמישה שקלים. הקופסאות של פרנג'ליקו מכילות 16 יחידות עם אפשרות בחירה בין רול דגים (30 ₪), דגים וצמחוני מעורב (25 ₪) או צמחוני בלבד (20 ₪). המתמטיקאים ביניכם יזהו שהעסקה הנוכחית יותר משתלמת; אבל זה לא רק המחיר, אלא גם הטריות והטעם. "הסושי בקופיקס היה יבש, עם רק שתי אופציות לרולים צמחוניים ופשוטים", אומרת גתית קסלר, סטודנטית שנה ב' לפסיכולוגיה. "הסושי עכשיו טעים וטרי ויש מבחר הרבה יותר גדול. זה מרגיש כמעט כמו לשבת בסושייה".
למרות ההתלהבות הראשונית המוצדקת, נראה שיש עדיין גם מקום לשיפור. בזמן שסושי אמור להיות מוכן במקום בעת ההזמנה, הסושי של אוניברסיטת חיפה מוכן מראש כל בוקר בסניף הכשר של פרנג'ליקו בלב המפרץ, ומגיע עד השעה 11:00 למדפי קפה האגודה כשהוא כבר פחות טרי. גם המבחר נתון מראש ולסטודנטים אין אפשרות להרכיב קומבינציות באופן עצמאי. מי שאינו אוהב מרכיב מסוים שיש בסושי המוכן מראש או רגיש לו ייאלץ להתמודד או לוותר. באופן מעט מפתיע, הסושי גם מגיע עם רטבי ספייסי מיונז וטריאקי בלבד, ודווקא מקומו של רוטב הסויה הפופולרי נפקד. וגם מי שחשקה נפשו בווסאבי יצטרך להתאפק.
אבל הבעיה העיקרית בינתיים נוגעת לכמויות הסושי שמביאים הספקים. ליהי ענתבי, סטודנטית שנה ב' לתקשורת, מתלוננת שהסושי נגמר מהר מאוד. "באתי כמה פעמים וכבר לא היה סושי", היא מספרת. "זה נורא מאכזב שגורמים לנו להתרגש ובסוף זה לא מספיק לכולם". יוסי שלום, מנכ"ל "יוזמה", החברה הכלכלית של אגודת הסטודנטים, מודה שהביקוש הפתיע את האגודה ועולה בשלב זה על ההיצע. "אנחנו עדיין בתהליך של למידה לגבי הכמות הנדרשת ועם הזמן נדע לדייק יותר", הוא אומר. "אנחנו כרגע עובדים על הגדלת האפשרויות המוכנות מראש, ומקווים שיתאפשר גם להכין סושי לפי הזמנה בעתיד".
הגעתו של הסושי משדרגת ללא ספק את מצב האוכל בקמפוס, אך נראה כי בהשוואה לאוניברסיטאות אחרות ברחבי הארץ אוניברסיטת חיפה עדיין משתרכת מאחור בכל הנוגע למספר ואופי אופציות המזון הניתנות לסטודנטים. קמפוס האוניברסיטה מאכלס כ-18 אלף סטודנטים, והם יכולים לבחור בעיקר בין רשתות שונות של בתי קפה כמו ארומה, גרג, עלית קופי, קופיקס ופלפלת בקפה – או לנסות אוכל מוכן או מאפים במספר מקומות הפזורים ברחבי הקמפוס. זאת בהשוואה למשל לשכנינו מהטכניון, שעל אף מספר סטודנטים קטן יותר (כ-14 אלף), יכולים לבחור בין השאר בין רשתות פיצה האט, בורגר ראנץ', Eight, זסטי, קפה קפה – וגם סושי בר אמיתי. גם באוניברסיטה העברית בירושלים 23 אלף הסטודנטים יכולים לקבל סושי המוכן במקום או לבחור מבין מספר רשתות הפועלות בשני הקמפוסים, ובהן עלית, ארומה, ויטמין ועוד. נוסף לבתי הקפה השגרתיים, בבר אילן ובאוניברסיטת בן-גוריון בנגב (הדומות בגודלן לחיפה) מתגאים גם בסניפים של רשת "קרנף", ובאוניברסיטת תל אביב שבה כ-30 אלף סטודנטים בכלל מספר האפשרויות בלתי נגמר כמעט (אפילו בלי להרחיק עד הקניון הסמוך), וכולל גם סניף בלתי נמנע של מקדונלדס. בחיפה היה אמנם סניף מקדונלדס עד לפני כשנתיים, אך הוא נסגר בשל חוסר הצלחה, והשנה הלכו בעקבותיו גם סניף של רשת ההמבורגרים הזולה Eight ואחד משלושת סניפי קופיקס שהיו בקמפוס.