שים עין! אישה עם חיג'אב!

"זה לא חם לך?" – שואלים אותי תמיד ומוסיפים: "זה פשוט מפגר ללבוש חיג'אב במזג אוויר לוהט כזה" • "לא חם לי", אני עונה. "נעים לי בפנים" • ומה בעצם מפגר: ללבוש חיג'אב, או לשפוט אדם לפי הלבוש והמראה שלו?

 

מאת סיואר קורבי

לא משנה איפה את מסתובבת, תמיד יסתכלו עלייך אחרת, תמיד יחשבו באופן הכי פשטני שאפשר וישלפו את מה שהם חושבים על אישה עם חיג'אב: או שאת סמל לחולשה ולמסכנות, זאת שכפו עליה לבוש פרימיטיבי ועלוב, חסרת תועלת, בורה, תלויה בגבר; או שאת מסוכנת, חפץ חשוד, מסתירה מתחת למטפחת חומר נפץ ושנאה. תמיד נתקלתי במבטים האלה, מבטים זהים בעוצמה שונה. לרוב, הם נשארים מבטים; משדרים "רגע, אל תתפוצצי לנו", אבל לא מתורגמים למילים. אבל לפעמים הם גם הופכים לשאלות מתוחכמות: "למה את לובשת כזה דבר?" ואני משיבה: "למה אתה לובש כזה דבר?" למה רק לך מגיע הסבר על אופן הלבוש של אחרים?

 

זהירות, חיג'אב!

לאנשים כאלה לא מובן מאליו שלכל אדם יש אופי שונה ואישיות שונה שמובילים אותו לבחור באופן חופשי כיצד הוא רוצה להיראות. האפשרות הזאת לא עולה בדעתם כשמדובר באישה עם חיג'אב. אבל לפעמים הם נתקלים באישה כזאת בסיטואציות שונות – אולי היא נציגת מכירות בסופר, או אחות בבית חולים, או לקוחה בעסק, או עמיתה בעבודה; ופתאום הם מגלים שמדובר באישה רגילה לגמרי, לפעמים אפילו אישה מיוחדת. ואז הם צריכים ליישב את ה"סתירה", אז הם מרשים לעצמם לשאול: "את נראית אינטליגנטית, למה את לובשת כזה דבר?" כאילו רמת האינטליגנציה תלויה בלבוש או במראה. "אתה מזכיר לי את הסיפור 'היפה והחיה'", אני עונה.

"רמת האינטליגנציה" האמיתית לא תלויה במראה החיצוני, אלא בערכים האנושיים, בהשכלה, באמפתיה שאדם מקרין כלפי אחרים. החיג'אב מנסה לשקף צניעות בלבוש, הוא ציווי אלוהי שמטרתו לשמור על האישה. שלא יתייחסו רק לגוף שלה, כמקור לתאווה מינית, אלא יתייחסו אליה בכבוד כאדם שווה. בחרתי בחיג'אב אחרי שהסקתי, הבנתי והרגשתי את המשמעויות האלה. חיג'אב הוא לא כלי חימום בחורף ולא מזוכיזם בקיץ. "זה לא חם לך?" שואלים אותי תמיד, ואף מוסיפים: "זה פשוט מפגר להתלבש ככה במזג אוויר לוהט כזה". "זה לא חם לי", אני עונה. "נעים לי בפנים". ומה בעצם מפגר: ללבוש חיג'אב, או לשפוט אדם לפי הלבוש והמראה שלו?

אישה עם חיג'אב יכולה להיות אישה משכילה, עם ערכים, עם ביטחון עצמי, שיש לה דעות משלה, פעילה ותורמת לחברה. היא לא צריכה להוכיח שום דבר, בדיוק כמו שמישהו שלובש ג'ינס, חולצת טומי ומשקפי רייבן יכול להיות אינטליגנטי, משכיל ומושלם!