שעת מבחן

התהליך ההדרגתי של השיבה לקמפוס לאחר תום מגיפת הקורונה הגיע לשיאו בהחלטה לערוך את בחינות סוף הסמסטר במלואן בקמפוס, למגינת לבם של סטודנטים רבים.

צילום: גל רבינוביץ'

בחינות סמסטר ב' תיערכנה בקמפוס, וזה סופי. לאור הסרת מגבלות ה"תו הסגול" וביטול חובת עטיית מסיכה, הוחלט כי בחינות סוף הסמסטר ישובו לקמפוס במתכונתן המלאה, לאחר כחודשיים שבמהלכם נבחנו מתכונות שונות לעריכת הבחינות בהתאם למגבלות.

כבר מרגע הבשורה בדבר שובן של הבחינות לקמפוס, בתחילת מאי, נשמעו קולות רבים המתנגדים לכך. ב-12 במאי הושקה עצומה הקוראת לעריכתן של הבחינות באופן מקוון ב"זום", בטענה כי הלימודים במרבית הסמסטר התנהלו באופן מקוון, ולכן מן הראוי שגם הבחינות תהיינה מקוונות. ואכן, על אף שעוד בסוף חודש מארס החלה חזרה חלקית של הלימודים הפרונטאליים, סטודנטים רבים לא דרכו במסדרונות האוניברסיטה כבר למעלה משנה. החזרה היתה בראש ובראשונה מיועדת לסטודנטים בשנתם הראשונה בלימודים לתואר ראשון או שני, אולם נראה כי גם אלה חזרו רק לקורסים בודדים.

"אני באופן אישי חושבת שזה ממש לא הוגן לעשות לנו מבחנים בקמפוס אחרי ששנה שלמה אנחנו לומדים בזום", אומרת נוי פרונט, סטודנטית שנה א' לתואר ראשון בפסיכולוגיה וקוגניציה. "שילמנו על לימודים במטרה ללמוד פרונטלית ואני מאמינה שרוב האנשים גם היו רוצים ללמוד יותר קורסים באופן פרונטלי". היא מסבירה כי כלל הלימודים שלה מתנהלים כעת באופן מקוון מלבד קורס אחד. "אם בוחרים להשאיר את הלימודים בזום, אז גם המבחנים צריכים להישאר ככה", היא אומרת.

פרונט מעלה גם עניין פרקטי. "בנוסף, בגלל שהתחלנו את הלימודים בזום והעברנו ככה את כל השנה, הרבה מאיתנו החליטו להישאר לגור בבית של ההורים ולא לעבור לחיפה". היא מוסיפה: "לכן, לדרוש מאיתנו להגיע ב08:30 למבחנים בחיפה יכול להיות בלתי אפשרי לסטודנטים מסויימים, לא לכולם יש רכב צמוד ואנשים שגרים במרכז ובדרום לא יספיקו להגיע".

באוניברסיטאות ומכללות רבות חזרו ללימודים "היברידיים" – משמע שסטודנטים בעלי תו ירוק חזרו ללמוד בקמפוס והשיעורים צולמו והוקלטו לטובת מי שלא יכול היה לחזור. באופן רשמי, גם בחיפה הלימודים התנהלו במתכונת כזאת, אך בפועל נראה כי באופן מצומצם הרבה יותר. בטכניון, לעומת זאת, חזרו לפעילות כזו באופן רחב, ובאוניברסיטה העברית ובאוניברסיטת בן-גוריון מתנהלים קורסי הליבה במתכונת היברידית עם מאמצים רבים להחזיר לקמפוס את הסטודנטים של השנים א' ו-ב'. כמו כן, במוסדות הללו התרחשה החזרה ללימודים פרונטאליים כבר בתחילת אפריל, לאחר חופשת הפסח.

בשיר סבאח, נציג אגודת הסטודנטים של החוגים לפסיכולוגיה, מתמטיקה ופילוסופיה ורכז אקדמי לחברה הערבית מסר ל"כרמלית" כי האגודה ערכה סקר בנושא הבחינות. מתוך 3,200 סטודנטים שהשתתפו, 83 אחוזים מהסטודנטים העדיפו להיבחן באופן מקוון, והשאר באופן פרונטלי או שטרם החליטו. "האוניברסיטה [בכל זאת] רוצה לעשות את המבחנים באופן פרונטלי", אמר והסביר שככל הנראה כך יהיה גם ברוב המוסדות האקדמיים. האגודה פנתה להנהלת האוניברסיטה בניסיון לשנות את אופן הבחינות, אך סבאח לא הפגין אופטימיות. "אין מצב שהמבחנים יהיו בזום. האוניברסיטה ממש מתעקשת על הנושא זה".

לדבריו, ההתעקשות של האוניברסיטה נובעת מכמה סיבות. המרכזית בהן היא שהיו "מלא תקלות, הרבה סטודנטים העתיקו אחד מהשני והיו מלא ועדות משמעת". בנוסף, קיומן של הבחינות בזום דרש מהאוניברסיטה להעמיד כוח אדם מתאים שיוכל לפקח על הבחינות דרך היישומון הייעודי. יתכן והבחינות בקמפוס, מבחינת האוניברסיטה, הן חזרה לישן והמוכר.

על אף פניות חוזרות ונשנות, מדוברות האוניברסיטה לא נמסרה תגובה.