(אל ראש ההר (ב-19 דקות

פרויקט הרכבלית, המקשר בין לב המפרץ לטכניון ולאוניברסיטה, קורם עור וגידים. לאחר 50 שנות תכנון, הוא צפוי להתחיל לפעול כבר בתחילת שנת הלימודים הבאה, ולשנע אלפים מן העיר התחתית אל הקמפוסים שבראש ההר.

צילום: באדיבות משרד התחבורה 

מאת שמואל מצליח

 

מגדל אשכול שבקמפוס אוניברסיטת חיפה, המתנשא לגובה מעל הר הכרמל, נראה בבירור ממרחק קילומטרים רבים מהעיר. המיקום של האוניברסיטה מספק לכל סטודנט, מרצה ואורח נוף מרהיב ואוויר הרים צלול. כמאמר הפתגם, ״רק הנושם אבק דרכים יזכה לשאוף אוויר פסגות״, ואכן הדרך לאוניברסיטה לעתים קרובות מייגעת ומפרכת, למגיעים מתוך העיר ומחוצה לה.

בתור המוסד האקדמי המרכזי בצפון הארץ, סטודנטים רבים מגיעים אליה מאזורים שונים. כיום, האפשרויות היחידות להגיע לאוניברסיטה הן ברכב, באמצעות קווי אוטובוס העוברים בקמפוס, או באמצעות הסעות מיוחדות (״שאטלים״) המופעלות על ידי האוניברסיטה, בשעות מסוימות, מהתחנה המרכזית בחוף הכרמל ובחזרה. למרות כל אלו, עדיין עבור רבים ההגעה לאוניברסיטה היא מסורבלת וארוכה.

לאחרונה נפתח קמפוס נוסף, ״קמפוס הנמל״, אשר ממוקם במיקום יותר נוח – באזור העיר התחתית, במרחק הליכה קצר מתחנת הרכבת ״חיפה מרכז השמונה״. אולם עדיין, מרבית הפעילות האקדמית מתנהלת בקמפוס הר הכרמל.

כחלק ממענה לבעיות הגישה לאוניברסיטה, ובמידה לא פחותה גם לטכניון הממוקם בנווה שאנן, מוקם פרויקט תחבורתי אשר נועד לקצר משמעותית את זמן ההגעה מהטרמינלים הבינעירוניים למוסדות האקדמיים בחיפה.

פרויקט הרכבלית דומה לקו הרכבל הוותיק שמחבר בין שכונת בת גלים בעיר התחתית לסטלה מאריס שעל הכרמל, ונבנה במרחק קילומטרים ספורים ממנו. לאחר שהוצע לראשונה בשנת 1965, ולמרות עיכובים שונים שבהם נתקל במהלך הדרך, הפרויקט מתקדם בצעדי ענק וצפוי להתחיל לפעול כבר לקראת שנת הלימודים הבאה.

״בתור סטודנט שמגיע לאוניברסיטה מכרמיאל הרכבל הוא שדרוג משמעותי בשביל חווית הנסיעה שלי לאוניברסיטה״. מספר פלג אמיר, סטודנט למדעי המדינה וגיאוגרפיה באוניברסיטה. ״במקום לדאוג מתי האוטובוס יגיע ואם הוא יהיה עמוס אני יודע שהרכבל ייתן לי אפשרות נוספת יותר קלה ונוחה להגיע לאוניברסיטה, ואני מצפה בקוצר רוח לעלות בפעם הראשונה ברכבל ולהסתכל על הנוף עוצר הנשימה של המפרץ ולדעת שיש לי שקט נפשי מבחינת זמן ההגעה״.

על פי משרד התחבורה, תוואי הרכבלית יכלול שש תחנות, מהן שלוש תחנות נוסעים, שבשלב הראשון ישמשו את הציבור – במרכזית המפרץ, בטכניון ובאוניברסיטה – ושלוש תחנות תפעוליות בצומת הצ'ק פוסט, בדרך דורי ובטכניון. מערכת הרכבל תופעל באמצעות 150 קרוניות שיוכלו להסיע עד 10 נוסעים כל אחת. הן יצאו מהתחנה מדי 15 שניות ויסיעו עד 2,400 נוסעים בשעה בכל כיוון, בו זמנית. הנסיעה ממרכזית המפרץ לטכניון תימשך כ-10 דקות, ולאחר מכן תשע דקות נוספות מהטכניון לאוניברסיטת חיפה. התחנות והקרוניות, לדברי המשרד, יהיו נגישות לבעלי מוגבלויות.

״מיזם הרכבלית בחיפה צפוי לשפר משמעותית את הנגישות לטכניון ולאוניברסיטת חיפה ולעודד עשרות אלפי סטודנטים ואנשי אקדמיה להעדיף את התחבורה הציבורית, על חשבון רכבם הפרטי", נמסר ממשרד התחבורה בתשובה לשאלת "הכרמלית". "כמו כן, הוא יקל על מצוקת החנייה בקמפוסים וברחובות הסמוכים אליהם וכן על עומסי התנועה בצירים הראשיים, במעלה הכרמל".

״זאת ועוד", נמסר, "הרכבלית תעזור בחיסכון בקילומטר ובשעות נוסע באוטובוסים. בדיקת הכדאיות מעלה שיפור משמעותי בנגישות וחיסכון בזמן הנסיעה אל הטכניון והאוניברסיטה, ושיפור בתנאי הנסיעה בצירים אל הכרמל וממנו״.

למרות שהרכבלית ברובה מגיעה למוסדות אקדמאים, היא מיועדת לא רק לסטודנטים ואנשי האקדמיה, מוסיפים במשרד התחבורה. ״המיזם ישולב במערך התחבורה הציבורית של מטרופולין חיפה והוא יאפשר לכל הנוסעים ברכבל, ובכללם גמלאים, בעלי מוגבלות, סטודנטים ובני נוער, ליהנות מכל הפטורים וההנחות המוענקים בשאר אמצעי התחבורה הציבורית. לצד זה, יוכלו הנוסעים להשתמש בכל אמצעי התשלום המקובלים בתחבורה הציבורית, לרבות רק קו, 'חופשי חודשי' ו'חופשי סטודנטיאלי'".

כעת נותר רק להכין את כרטיסי הרב קו והאפליקציות הייעודיות לנסיעה בתחבורה ציבורית, ולהתכונן ליהנות מנוף הצפון בדרך ללימודים.