חיפה: עיר הצעירים או עיר הגימלאים?

עיריית חיפה השיקה תו חניה חדש המאפשר לתושבים שגילם מעל 70 חניה חינם בכל רחבי העיר, אולם במקביל בוטלה הטבה דומה שניתנה לסטודנטים תושבי העיר. העירייה בתגובה: אנו פועלים למשוך צעירים לעיר במגוון דרכים אחרות.

 קרדיט צילום : גל רבינוביץ'

 

בחודש אוקטובר האחרון, עיריית חיפה החלה בחלוקת תו חניה חדש – "תו חיפאי ותיק", המכונה גם "תו גיל הזהב", אשר מקנה לתושבים החיפאים בגילאי 70 ומעלה חניה בחינם למשך 3 שעות (בכחול-לבן). יש לציין כי לכל משק בית יינתן תו "חיפאי ותיק" אחד לכל היותר.

היוזמה אמנם יצאה לפועל בחודש אוקטובר האחרון, אך הנושא נמצא במשא ומתן כבר זמן רב בין אלי לנדאו, העומד בראשות סיעת "שדולת הגמלאים" במועצת העיר, לבין עינת קליש-רותם, ראשת העיר ויו"ר סיעת "חיים בחיפה". זאת בהמשך להסכם הקואליציוני שנחתם לפני קרוב לשנתיים, בנובמבר 2018, אשר בו הובטח ללנדאו ולסיעתו שתמורת תמיכתם בראשת העיר תינתן לתושבי העיר הוותיקים חניה חינם.

עם זאת, יש יסוד להאמין כי היוזמה החדשה באה על חשבונם של הסטודנטים. במקביל לכניסתו של  "תו גיל הזהב" הופסקה חלוקת תו חניה לסטודנטים, אשר איפשר לסטודנטים המתגוררים ולומדים בעיר חניה חינם בכחול-לבן ללא הגבלת זמן. את ההטבה לסטודנטים השיק לפני כעשור יונה יהב, ראש העיר דאז, והצדיק את המהלך בעיתון "הארץ": "יש לנו עניין רב שחלק גדול מהסטודנטים יעברו להיות תושבי חיפה וימצאו בחיפה את היופי ואיכות החיים".

חשוב לציין שתו החניה האזורי, המאפשר לכל תושבי העיר, ללא הבדלי דת, גזע וגיל לחנות בשכונות מוגדרות מסביב לביתם, ובחינם כמובן, עודנו בתוקף. עם זאת, סטודנט שגר בחיפה ומחזיק ברכב לא יוכל לצאת באותה קלות עם הרכב לאוניברסיטה, למוסדות השירות של העיר, ולמרכזי הקניות והבילוי. לאחר שבוטל תו שבאופן מוצהר נועד למשוך סטודנטים לגור בעיר, נשאלת השאלה: האם ויתרה חיפה על המאמץ למשוך את הסטודנטים?

"בעיר שבה גרים לא מעט סטודנטים, הייתי מצפה שהעירייה תמשיך להעניק הטבות ועזרה לאוכלוסייה שגם ככה נמצאת במצב כלכלי מתוח", אומרת עדי סופרין, סטודנטית לתואר ראשון לפסיכולוגיה וביולוגיה באוניברסיטת חיפה. "להרגשתי", היא מוסיפה, "לגזול הטבה כה בסיסית מסטודנטים, שמנסים להתקיים ולתחזק לימודים ולפעמים גם עבודה במקביל, במיוחד בתקופת הקורונה, גובלת בביזיון".

מדוברות העירייה נמסר ל"כרמלית" בתגובה: "'תו החיפאי הוותיק' מוענק לתושבי חיפה שגילם עולה על 70 כאות כבוד והוקרה על פעילותם ארוכת השנים למען העיר ותושביה. אין קשר בין הוקרה זו לתושבי העיר הוותיקים לפעילות הענפה אותה מבצעת העירייה על מנת למשוך צעירים לעיר בין היתר בהפיכת מערכת החינוך למובילה בישראל פיתוח מקומות תעסוקה איכותיים כך למשל בפארק מת"מ, פארק המדע וההייטק חיפה, רובע הנמל, הכרזתה של חיפה כמרכז הלאומי לכלכלה כחולה ובמאבק הסביבתי אותו היא מובילה למען איכות החיים והסביבה".