אף על פי כן, חזרה לכיתות

הפתיחה חסרת הרסן של שנת הלימודים, בשיא משברהפתיחה חסרת הרסן של שנת הלימודים, בשיא משברהקורונה, הביאה תוך שבועות ספורים לסגירת מערכתהחינוך, ולאחר מכן לשיבה חלקית ומדורגת לספסלהלימודים. למרות הצורך בשליטה בתחלואה, ההפרעהלמהלך התקין של הלימודים גורמת נזק ארוך-טווח שיהיהקשה מאוד לתקן.
קורל וקנין
צילום: אילוסטרציה
 
כבר שנים רבות שמערכת החינוך הישראלית סובלת מתדמית רעה. מחסור במורים, שכר לאכבר שנים רבות שמערכת החינוך הישראלית סובלת מתדמית רעה. מחסור במורים, שכר לאמתגמל, כיתות צפופות ביחס למדינות המערב ועוד, הובילו אותה לדירוג נמוך למדי במדד ה- OECD בתקופת משבר הקורונה המצב אף נעשה קשה יותר.
לאחר הסגר שהוטל בחגי תשרי, ובהתאם למתווה היציאה שהחל באמצע חודש אוקטובר,שבו תלמידי הכיתות הנמוכות בהדרגה ללימודים הפרונטליים. תלמידי חטיבות הביניים ובתיהספר התיכוניים, רובם ככולם, עודם לומדים במתכונת מקוונת.
הדבר שיבש את חזרתם של הורים רבים לעבודה בהיקף מלא, משום שרבים מהם נאלצים להישאר בבית עם הילדים ולסייע להם בהתמודדות עם הקשיים הטכניים שנגרמים לעתים קרובות בזמן הלמידה המקוונת. חלקם גם נאלצים לסייע לילדים ללמוד את החומר בשל הקושי שמציבה הלמידה מרחוק למורים.
חמור מכך, הלימודים בזום מגדילים את הפער בין תלמידים ממעמד סוציו-אקונומי נמוך לבין תלמידים ממעמד סוציו-אקונומי גבוה, אשר יכולים לאפשר לעצמם תשתיות אינטרנט מתאימות, מחשבים ואמצעים שבלעדיהם הלמידה המקוונת כלל אינה אפשרית. הלימודים בזום הפכו את מי שחלש לחלש יותר, כפי שטוען פיצ'י דובינר, ממובילי מחאת ההורים נגד הלימודים בזום שאמר ל"מעריב": "או כולם או אף אחד. לא יכול להיות שתלמידים יישארו בבתים ולא ילמדו כי אין להם מחשב. משרד החינוך לא עושה כלום בנושא וזה פשוט ביזיון."
גם עבור המורים הזום מציב קשיים לא מעטים. הם נדרשים למקד את תשומת הלב שלכיתה גדולה מאוד של תלמידים אשר חשופים להסחות דעת רבות. לעתים קרובות הם מוצאים את עצמם עובדים עד שעה מאוחרת בלילה ומקבלים פניות בטלפון מהורים מודאגים. ואל לנו לשכוח, שוודאי לאותם מורים, או לפחות לחלקם, גם יש ילדים משלהם אשר לומדים במתכונת המקוונת והם צריכים להיות שם עבורם. כפי שסיפרה מירבשושן-קסלר, מנהלת בית ספר בזכרון יעקב, לעיתון "מעריב": "כאמא, אני נמצאת עם שלושה ילדים בבית, וגם אני חווה את הלמידה מרחוק מהבית לא רק כמנהלת או מורה שמכינה לבגרות תלמידי כיתות י"ב. יש לי שלושה ילדים קטנים בכיתות ג', ו', וט', וגם אני צריכה להתרוצץ ממחשב למחשב ותוך כדי להצליח גם לעבוד."
ברור לי שהחזרה ללימודים בזום לא נעשתה ללא סיבה. בתחילתה של שנת הלימודים החזרה נעשתה ללא תכנון – גני ילדים חזרו במתכונת מלאה וללא קפסולות, ובבתי הספר חולקו התלמידים לקפסולות של 18 כל אחת, אבל בהפסקות התערבבו עם שאר תלמידי בית הספר. כמו כן, לא חויבו תלמידי כל השכבות לעטות מסכה לאורך היום. וכך, ימים ספורים לאחר פתיחת שנת הלימודים ראינו עלייה תלולה במקרי ההדבקה במערכת החינוך. כפי שפורסם בתחילת אוקטובר, מספר הנדבקים עמד על 16,633 , מתוכם 15,285 תלמידים ו-1,348 עובדי הוראה.
לדעתי, גם אם יש הדבקות בבתי הספר, אין מנוס מחזרה אליהם. אי השוויון ממנו סובלים התלמידים החלשים, והקשיים הרבים עמם נאלצים התלמידים, ההורים והמורים ככלל להתמודד, גוברים בעיני על הצורך לשלוט בעליה בתחלואה, תהא אשר תהא. את הפער העצום בהשכלה ייקח חודשים ואף שנים לצמצם.