מסבירים בשביל ישראל

ערב הקורונה הושק פרויקט 'הסברה' חדש בשם GuideRight, שנועד להכשיר מורי דרך להשתתף במאמצים להעלאת קרנה של מדינת ישראל בקרב תיירים. הצניחה בתיירות הנכנסת לא ריפתה את ידיהם של מנהלי הפרויקט, ביניהם סטודנטית באוניברסיטת חיפה: להיפך.

שמואל מצליח

 

אחד הענפים שנפגעו בצורה הקשה ביותר מסגירת שעריהן של מדינות רבות, וביניהן ישראל, בעקבות מגיפת הקורונה, הוא ענף התיירות. הצניחה בתיירות הנכנסת מתחילת השנה מעיבה על התקוות שנתלו בפרויקט ״GuideRight״, שהושק מעט לפני פרוץ המגיפה, ונועד לתת כלים הסברתיים למורי דרך הפעילים בישראל. עם זאת, ראשיו כבר התחילו להתכונן להסברה ביום שאחרי.

״יזמנו את הפרויקט  GuideRightכחלק מתוכנית בשם Fellowship StandWithUs, והוא בעצם סמינר חד-יומי למורי דרך בהם יועברו להם כלים הסברתיים והעמקה בנושאים שירחיבו את התמונה הכללית על מדינת ישראל", מספרת יובל מאור, סטודנטית באוניברסיטת חיפה ומנהלת הפרויקט. "הפרויקט נועד להעצים את מורי הדרך ולהדגיש את מקומם ואת השפעתם על התיירים המגיעים לישראל וכתוצאה מכך את ההשפעה על הזירה הבינלאומית. למרות ההכשרה שמורי הדרך מקבלים בנושא, היא עדין אינה מספקת, גם לטענתם.״

"המטרה היא לתת להם כלים כדי להציג את ישראל איך שהיא באמת- המון צדדים ולכל אחד מהם יש צד במה שקורה כאן," היא ממשיכה. "חשוב שהתיירים יוכלו להבין עד כמה המדינה שלנו מורכבת ועד כמה מה שקורה כאן הוא לא רק מה שמוצג בחדשות בחו"ל״. 

הקשיים שהערימו מגיפת הקורונה וההגבלות הנלוות הפכו את יובל ושאר חבריה לפרויקט, אולי בניגוד למצופה, לעוד יותר חדורי מטרה מבעבר. ״הקורונה הגבילה אותנו מאוד, וגם חששנו בעיקר מפני כישלון הפרויקט, אבל ההיפך הוא הנכון," היא אומרת. לדבריה, פריחתן של תיאוריות קונספירציה אנטישמיות ובעיות התדמית של מדינת ישראל לא נעלמו בזמן הסגר. "הקורונה עזרה לנו להבין עד כמה הנושא הזה חשוב", היא אומרת.

פרויקט זה הוקם כחלק מתוכנית בשם StandWithUs Fellowship, הפעילה בשישה קמפוסים ברחבי הארץ. היא הוקמה לפני 14 שנים על ידי ארגון בשם StandWithUs Israel, ובשותפות משרד החוץ והתאחדות הסטודנטים בישראל. הסטודנטים הלוקחים חלק בפעילות נפגשים אחת לשבועיים ולוקחים חלק בהרצאות, כנסים וסדנאות העוסקים בתחומי דיפלומטיה, וברכישת כלים מעשיים בתחומי ההסברה. נציגות הארגון בישראל היא חלק מארגון StandWithUs העולמי שנוסד בארה"ב ב-2001, בתגובה להטייה האנטי-ישראלית לתפיסתם שאפיינה את דיווחי התקשורת האמריקאית בתקופת האינתיפאדה השניה. הארגון פועל בחזית החינוך אודות ישראל והמאבק באנטישמיות בשלל מקומות: בתקשורת, באקדמיה, ברשתות החברתיות ובקהילות ברחבי העולם. 

תרומתם הפוטנציאלית של מורי הדרך למאמצי ההסברה גדולה, אומר פרופ' אלי אברהם מהחוג לתקשורת באוניברסיטת חיפה, המתמחה בהסברה ובמיתוג. ״מורי הדרך הם שחקנים מאד יעילים. תיירים מגיעים לפה עם רושם חיצוני וסטריאוטיפים, בגלל השיקוף הלא מדויק של המציאות הישראלית שעובר בתקשורת. חשוב וצריך להראות לו את ישראל האמיתית, ושמורה הדרך יידע לענות תשובות נכונות לתיירים״.

כמו כן, הוא מזהה את התועלת שבכניסתו של  GuideRightלפעילות כחלק ממערך מתואם. ״ניתן לומר כי ההסברה הישראלית עד לפני כשנתיים–שלוש הייתה קלוקלת למדי, וזה בגלל שאין 'אבא ואמא' שמנהלים את כל הנושא, יש המון גופים ולכל אחד אינטרס אחר״, הוא אומר, ומברך על השינוי המסתמן.

בשנת 2019 נכנסו לישראל 4.5 מיליון תיירים – שיא של כל הזמנים. כל שנותר הוא לחכות לרגע שבו השמיים יפתחו מחדש, ושהמוני התיירים ישובו לפקוד את ישראל כבעבר. בתקווה, רבים מהם יחזרו לבתיהם לא רק עם מזכרות ושיזוף מהשמש הישראלית – אלא גם עם תובנות חדשות על המציאות הישראלית.