סטודנטים נטולי נטול-גלוטן

יותר ויותר אנשים נמנעים מאכילת גלוטן, בין אם בגלל רגישות או הימנעות, אולם בשירותי ההסעדה של אוניברסיטת חיפה עומדות בפניהם אופציות מעטות. האם זה עומד להשתנות?

מרינה טגמליצקי

 

מי שרעב באוניברסיטה, אילו אופציות עומדות בפניו? הזולה והנוחה ביותר (כזאת שאפשר לאכול גם בשיעור בלי להתפדח שאתה אולי מפריע) היא כריך. יש גם פיצה, סמבוסק, ושאר מאפים. אם לא מתחשק לחם יש גם סלט. ואם אתה לא אוכל לחם? כל מה שיש לך זה סלט  ופריכיות. אבל מה אם רוצים להימנע מלחם וממאפים?

אנשים רבים בימינו נמנעים מגלוטן, מרכיב מרכזי בבצק. זה יכול להיות בגלל מחלות כמו צליאק, מעי רגיש ויכול להיות בגלל טרנדים בריאותיים שונים, אבל זו תופעה שמתרחבת בכל העולם.

גלוטן הוא חלבון שנמצא בסוגי דגנים שונים כמו חיטה ושיפון. הוא זה שאחראי על האווריריות של הלחם והגמישות של מוצרי חיטה כמו פסטה ואחרים. יש אנשים שמגלים רגישות לחלבון הזה ברמות שונות: חולי צליאק עלולים להיות מובהלים לבית החולים רק מאכילת דבר שבא במגע עם גלוטן, אבל יש גם אנשים עם "סתם" רגישות לגלוטן שעלולים לסבול מכאבי בטן.

דיאטה ללא גלוטן היא פתרון מעולה לאנשים בעלי רגישות, ובזכות המודעות הגדולה יותר לנושא, יש יותר ויותר היצע של מוצרים בעלי תווית "ללא גלוטן". מוצרים שונים כמו לחמים, פסטות, וכן מוצרי מתיקה כמו וופלים ועוגות. לרוב מוצאים את המוצרים במדפים ייעודיים במרכולים ובחנויות טבע, אבל לאחרונה יש יותר ויותר מסעדות ואף בתי קפה שבהם התפריט כולו נטול גלוטן. וכמו תמיד, ההיצע בא בתשובה לביקוש. כך עובדים כוחות השוק.

גם באוניברסיטה יש קרוב לוודאי אנשים בעלי רגישות לגלוטן. קשה לדעת כמה בדיוק, ואנחנו לא שומעים אותם כי הם קרוב לוודאי יוצאים מנקודת הנחה שאין בתפריט משהו שיתאים להם. מי שכן שואל על אופציות ללא גלוטן מקבל תשובה שיש סלט, או פלאפל בלי פיתה. סלט אינו תמיד משביע, ובעיקר דורש הכנה: בניגוד לכריך, זה לא משהו שאפשר לקחת ולרוץ לאכול בשיעור כשאין לך זמן. הכריך ללא גלוטן היחיד שיש באוניברסיטה הוא של ארומה, קטן יותר ויקר יותר מכריך רגיל, וגם לא מדובר בכריך שאפשר לחטוף ולרוץ לאכול בכיתה כי הוא להרכבה עצמית: הוא מגיע מפורק בשקית שבה לחמניה ולצדה מגשית עם הרכיבים.

בתשובה לשאלתי ב"קפה פלפלת" נאמר שלאחרונה הביקוש למוצרים ללא גלוטן הפך מאפסי למועט, ולכן ישקול להכניס בקרוב עוד מוצרים מלבד סלט ופלאפל.

קשה לי להאמין שהביקוש באמת כל כך נמוך. אני מאמינה שבעקבות כניסתם הצפויה של המוצרים הללו המודעות תעלה, וההשקעה תוכיח את עצמה.