יש יתרונות לקורונה

מגיפת הקורונה שיבשה את שגרת חיינו ללא הכר. לצד ההשלכות ההרסניות שבוודאי עוד יתעצמו, יתכן שהמשבר חסר התקדים ילמד אותנו שיעור או שניים.

עלי רידא

 

נגיף הקורונה גרם למשבר בריאותי, כלכלי וחברתי שסופו לא נראה באופק. עם מאות אלפי מתים ומיליוני נדבקים בעולם כולו, המגיפה עוד טרם הראתה סימני בלימה, והיא צפויה לשבש את חיינו עוד זמן רב.

הסגר שכפו מדינות שונות על אזרחיהן במטרה לבלום את התפשטות נגיף הקורונה גרם למשק לעצור, ולאנשים לדומם מנועים ולהסתגר בבתיהם. העולם כאילו עצר מלכת. כשהצצתי החוצה מחלון ביתי בזמן הסגר, ראיתי את הרחוב שלי שטוף רוחות במקום אנשים, והכביש הסואן בדרך כלל הפך שומם והעלה אבק.

המגיפה והסגר תלשו אותנו מחיי היומיום וכפו עלינו לבלות זמן רב בחיק המשפחה. נפלה בחלקנו הזדמנות בלתי-חוזרת בעת המודרנית, כזו שמאפשרת לטפח את האווירה המשפחתית. אמנם לא במתכוון, אבל הזמן הרב שבילו אבות ואמהות עם ילדיהם השפיע – גם אם לא תמיד לטובה – על הלכידות המשפחתית ועל התקשורת בתוך המשפחה.

יותר מכל דבר אחר, הסגר הפקיד בידינו זמן, משאב נדיר בדרך כלל. לכולנו היה זמן – והרבה ממנו. מי שרצה, יכול היה במהלך השבועות הארוכים שהיינו תקועים בבית ללמוד שפה חדשה כמעט על בוריה, להפוך תחביב לעיסוק מעט יותר רציני, ולהשלים את מטלות הבית שתמיד נדחו בלהט חיי היומיום.

הפחד להידבק היה ממשי, ולראשונה רבים מאיתנו נקטו בצעדי מניעה כגון שימוש באלכוג'ל ונטילת ידיים. המגיפה לימדה אותנו רבות על היגיינה. אהבתי את הרגע בו עלה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, והדגים מעל מסך הטלוויזיה איך לשמור על ידיים נקיות ולדאוג לרחוץ אותם בסבון אחרי כל מגע עם חפצים. יכול להיות שגם עם מיגור הנגיף, נישאר עם הרגלים חדשים של ניקיון וטהרה.

בעקבות הסגר עצרו חיינו מלכת, גם הצדדים השליליים שבהם. לא רק אנחנו היינו סגורים בבתים, גם העבריינים. מנתוני המשטרה עולה כי חלה ירידה משמעותית בפשיעה בישראל מאז פרוץ נגיף הקורונה בישראל. נתוני חודש מרס 2020 הראו ירידה של 45.7 אחוזים בפריצות לבתי עסק ושל 20 אחוזים בעבירות רכוש, בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה.

כמו כן, המצב הקשה מביא לא מעט אנשים לגילויי סולידריות מפתיעים. ברשת ה-BBC דווח על מסעדה בארה"ב שבה גילה צוות המלצרים כי לקוח השאיר טיפ של 1,300 דולר בהצדעה לעובדים לקראת חזרתם לעבודה אחרי הסגר, ובנוסף עלה שבאפליקציות המשלוחים היתה עליה גדולה במתן טיפים. דובר של חברת שילוח אמריקאית אמר שמי שמזמין ארוחות "נהיה נדיב יותר עם הנהגים, והטיפים עלו ב -15 אחוזים".

אנחנו חוזרים לאט לשגרה הישנה. יש סיכוי שכמה מהנורמות החדשות, גם החיוביות, יישארו איתנו לטווח הארוך. וכך, לצד הסכנה ואי הוודאות הגדולה שבוודאי עוד ילוו אותנו זמן רב, נוכל לזכור שאולי, במובן מסוים, הקורונה גם הביאה ברכה.