בחינות או לא להיות

ההתפרצות המחודשת של מגיפת הקורונה תפסה את אוניברסיטת חיפה בתחילת תקופת המבחנים של סמסטר ב', דבר שהצריך היערכות מיוחדת ושינויים של הרגע האחרון. הקשיים לא אחרו לבוא.

סיון אידלמן

תקופת המבחנים של סמסטר ב' החלה, בצירוף מקרים אכזר, במקביל להתפרצות מחודשת של מגיפת הקורונה. לאחר שהתגלו מספר מקרים של חולים ששהו בקמפוסים של אוניברסיטאות ומכללות, כולל חולה מאומת ששהה בסניף ארומה שבאוניברסיטת חיפה, הוחלט בתחילת יולי לבטל את הבחינות בקמפוס ולהעבירן למתכונת אונליין.

הידיעות על חולים במוסדות האקדמיים גרמו לבהלה בקרב הסטודנטים וגרמו לחשש מישיבה באולמות צפופים, כנהוג בבחינות באוניברסיטה. לכן, עוד טרם הובהר אם אכן מדובר ב"גל שני" של מגיפת הקורונה, התארגנו סטודנטים רבים מרחבי הארץ ודרשו מהמועצה ומהשר להשכלה גבוהה, זאב אלקין, לאסור  קיום בחינות פרונטליות. "זה מפחיד, לא הייתי מוכנה להגיע לאוניברסיטה ולהיות בכיתה סגורה, עם כל כך הרבה אנשים שאני לא מכירה, לא הייתי מוכנה לקחת את הסיכון להידבק או חלילה להיכנס לבידוד". טוענת קרן רטר, סטודנטית לתקשורת באוניברסיטת חיפה.

לקראת תום סמסטר האביב פירסמה לשכת הרקטור מסמך המפרט את מתווה הבחינות הראשוני של אוניברסיטת חיפה ואת האלטרנטיבות השונות שתהיינה אמצעי הערכה חלופי לקביעת הציון, מלבד בחינות פרונטליות בקמפוס. בין האלטרנטיבות הוסכם על בחינה מקוונת, מבחן בית או מטלת סיום.  אולם, מאחר שהבחינות הפרונטליות נאסרו, נערכה פגישה מחודשת שקבעה את אופן קביעת הציון, מהאלטרנטיבות שסוכמו עליהן בפגישה הראשונה.  הקורסים עליהם נידונו בפגישה הם הקורסים שהוחלט לקיים בהם בחינות פרונטליות למרות המצב.

לכן, נדחתה תקופת המבחנים בשבוע על מנת לתת לרשויות האוניברסיטה ולמרצים להתארגן. לאחר הפגישה, הנהלת האוניברסיטה פרסמה טופס עם רשימה מלאה של הקורסים והציגה את החלופות לבחינות בקמפוס. בנוסף לכך, ציינה הנהלת האוניברסיטה באילו מן הקורסים תתקיים השגחה ובאילו לא. יתר על כן, באופן חריג, אישרו מרצים רבים קיום בחינות מקוונות עם חומר פתוח.

נוהל קיום הבחינות החדש יושם מיידית, וכצפוי נתקלו הסטודנטים והמרצים כאחד בקשיים שונים. חגי נחמני, סטודנט שנה א' למדעי הקוגניציה, סיפר על אחת מהבחינות שלו: "גם בבחינה הזאת וגם בקודמת שעשיתי היה הרבה מאוד רעש ואין לך איך להתחמק ממנו וזה מאוד מוציא מהריכוז. יש הרבה רעש מסביב והרבה שאלות, צוות ההשגחה תמיד מדברים ומפריעים, לא הצלחתי להשיג את המרצה לעזרה בזמן המבחן, וזה בעייתי שיש שתי קבוצות והיא מתמרנת ביניהן. אבל זה שהמבחן היה עם חומר פתוח זה מאוד עזר."

גם המרצים היו מודעים לכך שהנוהל החדש אינו חף מקשיים. ד"ר דלית אסולין מהחוג ללשון עברית סיפרה: "יש הבדל גדול בין בחינה עם השגחה בזום עם רעשים והפרעות אחרות, ובין בחינה רגילה שעושים בשקט גמור. ברור שקל להתרכז יותר כשיש שקט מסביב. בנוסף, היו תקלות טכניות כמו תשובות שנמחקו ובעיות אחרות, אני מצטערת על הקשיים הרבים."

מדובר אוניברסיטת חיפה, אילן יבלברג, נמסר: "כלל ההחלטות בתקופת הקורונה התקבלו לאחר דיונים של הרקטור ודיקן ההוראה עם הגורמים הרלוונטיים באוניברסיטה ולאחר דיון משותף מול אגודת הסטודנטים. מתחילת פרוץ המשבר והמעבר ללמידה מקוונת, עשינו הכל כדי למזער את הפגיעה בסטודנטים, תוך שמירה על לימודים ברמה אקדמית גבוהה על מנת הכל להכינם לחיים שאחרי הלימודים, בשוק התעסוקה וכאזרחים המהווים חלק מהחברה."