עשרות סטודנטים מהאוניברסיטה לא הורשו להיכנס לנשף פורים כי האגודה מכרה כרטיסים מעבר לתפוסת האולם • במקום שררה מהומה גדולה והסטודנטים זועמים גם על כך שהאגודה לא העבירה מידע לנוכחים • יו"ר האגודה: "אני מתנצל, נחזיר את מחיר הכרטיס"
ניר ברונשטיין
עשרות סטודנטים שקנו כרטיסים לנשף פורים המשותף של אגודות הסטודנטים בצפון, ובהם סטודנטים רבים מאוניברסיטת חיפה, לא הורשו להיכנס לאולם שבו נערכה המסיבה מאחר שמספר הכרטיסים שנמכרו לאירוע היה גדול בהרבה מהתפוסה המרבית של המקום על פי תקנות הבטיחות. כניסתם של סטודנטים שהגיעו במוצאי שבת למתחם אולמי הנסיכה בחוצות המפרץ בחיפה אחרי השעה 23:00 נאסרה על ידי המשטרה, וכתוצאה מכך שרר במקום אי-סדר גדול. הסטודנטים מפנים ביקורת קשה כלפי האגודה על ארגון לקוי, העדר מידע ואי מתן מענה הולם לטענות גם לאחר תום האירוע.
דניאל וסרמן מנהריה היה אחד מאלה שהגיעו למקום עם כרטיס אך לא יכלו להיכנס לנשף. "השקענו בתחפושות יקרות שהכנו לבד, לקחנו חופש מהעבודה ואפילו לקחנו מונית גדולה מנהריה כדי שאף אחד לא יצטרך לנהוג ולשתות", משחזר וסרמן את אירועי הערב. "כשהגענו לשם ראינו תורים ארוכים בכניסה שלא נראו כאילו הם מתקדמים. עמדנו בתור דחוסים ומיוזעים ושום דבר לא זז. הבנו שבגלל עומס בפנים המשטרה חסמה את הכניסות". לדבריו של וסרמן, התסכול והאווירה המתוחה במקום הובילו לצעקות ודחיפות רבות בין הסטודנטים שעמדו בתור. "מדובר בעוגמת נפש, השפלה והכנה לשווא שלא הובילה לשום דבר", הוא אומר. "ככה הסתיים חג הפורים שלי, של חבריי ושל עוד רבים שבאו במטרה לחגוג וליהנות ויצאו מאוכזבים וכעוסים". גם נופר מרציאנו, סטודנטית במכללת אורנים, סיימה את הערב בתחושה קשה. "חיכינו שעה וחצי בחוץ בקור ואמרו לנו שאין לנו למה לחכות שהמשטרה סגרה את המסיבה", היא מתלוננת. "מרוב שהתאכזבתי לא יצאתי לשום מסיבה אחרת. פשוט נסעתי הביתה במונית והלכתי לישון".
בין השאר נשארו מחוץ לאולם כמאה סטודנטים מהמכינה האקדמית באוניברסיטה, שהגיעו במשותף לאחר מסיבת פורים עצמאית שחגגו קודם לכן ולא יכלו להיכנס לאירוע המרכזי. לדברי הסטודנטים שנכחו במקום, בזמן האירוע לא היה להם למי לפנות, ונציגי החוגים שאליהם פנו אמרו להם שהם לא קיבלו שום עדכון או הסבר מהנהלת האגודה לגבי המתרחש.
סטודנטים שהתמזל מזלם והצליחו להיכנס לנשף מספרים שגם בפנים שררה צפיפות בלתי נסבלת. "נכנסתי ויצאתי אחרי שעה", מספרת אחת הסטודנטיות. "ראיתי מלא אנשים בחוץ כועסים ועצבניים שלא מכניסים אותם. הייתה אווירה של כאוס". שרון לוי, סטודנטית לתקשורת ולשירותי אנוש באוניברסיטת חיפה, מספרת כי על אף המיקום הנוח וההסעות למקום, הארגון הלקוי בא לידי ביטוי בכך שהשירותים באולם היו צרים מלהכיל את מספר הנוכחים. "לא הייתה היערכות מבחינת השירותים", היא אומרת. "היו תורים לא סבירים והתאים היו מטונפים ולא ברי שימוש".
הסטודנטים מתלוננים גם על כך שמעבר לשערוריית מכירת הכרטיסים והבלגן ששרר באולם, גם הרבה לאחר סיום האירוע המשיכה אגודת הסטודנטים באוניברסיטה להתעלם מהמצב ואף ניסתה להסתירו – וזאת בניגוד לאגודות סטודנטים אחרות שהיו שותפות לארגון. כך, בזמן שאגודת הסטודנטים של הטכניון פרסמה כבר בליל האירוע פוסט ארוך בפייסבוק שנפתח בהתנצלות וכלל גם הסבר לגבי מה שקרה ופירוט בנוגע לדרכים שבהן ניתן לקבל פיצוי, אגודת הסטודנטים באוניברסיטה הסתפקה בהודעה לקונית ומעורפלת, שפורסמה יומיים לאחר האירוע ושבה נכתב כי "במידה ונגרמה למישהו עוגמת נפש כזו או אחרת, אנו זמינים לפנייה בכל נושא", בתוספת הבטחה שמי שלא מימש את כרטיסו יוכל לקבל את כספו בחזרה.
"אנו לומדים את הלקחים מהאירוע"
יו"ר אגודת הסטודנטים באוניברסיטת חיפה, רם תורג'מן, לוקח מצדו אחריות על הארגון הלקוי, מתנצל בפני הסטודנטים ומבהיר כי האגודה תחזיר את מחיר הכרטיס לכל מי שנשאר בחוץ – אם כי אין בכך כמובן כדי לכסות את שאר ההוצאות של הסטודנטים לקראת האירוע. "אנחנו מודעים לבעיות שצצו, לומדים את הלקחים מהאירוע וניישם אותם באירועים הבאים של האגודה", מסביר תורג'מן. "הפוסט בפייסבוק היה גם התנצלות, ואם זה לא ברור מספיק אני מעוניין להתנצל בשנית בפני כל הסטודנטים שרכשו כרטיס ולא הצליחו לקחת חלק באירוע". לדבריו של תורג'מן, עד מועד סגירת הכתבה הגיעו 15 סטודנטים מהאוניברסיטה לאגודה וקיבלו במקום החזר בסך 30 שקלים, מחיר הכרטיס לסטודנטים (המחיר לאורחים היה כפול). תורג'מן מבטיח כי סטודנטים נוספים שיבואו יזכו גם הם בהחזר מיידי.
לגבי הטענות כי במהלך האירוע עצמו הסטודנטים לא קיבלו כל עדכון על המתרחש, טוען תורג'מן כי "בכניסות לאירוע נכחו מספר נציגים של אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת חיפה וטיפלו באופן פרטני בסטודנטים של האוניברסיטה שנתקלו בבעיות. אני מניח שמספר הסטודנטים שלא נכנסו לא מאוד גדול, אך זה בכל זאת מצער".
נשף הפורים של אגודת הסטודנטים בחיפה נערך כבר כמה שנים בשיתוף עם אגודות הסטודנטים האחרות באזור הצפון, ובהן אלה של מכללת אורנים, מכללת אורט בראודה, המכללה האקדמית גליל מערבי, המכללה האקדמית עמק יזרעאל, מכללת גורדון והאוניברסיטה הפתוחה. השנה הצטרפה לאירוע לראשונה גם אגודת הסטודנטים בטכניון, אס"ט. נראה כי ריבוי הגורמים שהיו מעורבים בארגון היה בין הגורמים לכך שנמכרו יותר מדי כרטיסים, שכן כל אגודה מכרה כרטיסים בנפרד. מלאי הכרטיסים שהועמדו למכירה אמנם אזל כבר יומיים לפני הנשף, אך בפועל כבר אז היה מדובר במספר גבוה בהרבה משהמקום רשאי להכיל.
בתוך הביקורת על הארגון הלקוי של האירוע השנה, עלתה גם השאלה מדוע אוניברסיטה שבה יותר מ-18 אלף סטודנטים צריכה לארגן מסיבה משותפת עם מוסדות אקדמיים אחרים – זאת בזמן שבמוסדות קטנים בהרבה נערכות מסיבות עצמאיות. כך למשל, במכללת ספיר שבה לומדים פחות מ-5,000 סטודנטים נערכה השנה מסיבה בסדר גודל דומה לזו של כל המוסדות באזור הצפון. יו"ר האגודה מצדו סבור שבארגון המשותף יש היגיון רב. "העלות מתחלקת בין כמה אגודות, וכך ניתן לקיים אירוע ברמה גבוהה יותר שהסטודנטים מקבלים בו הרבה יותר", מסביר תורג'מן. לדבריו גם הסטודנטים מרוצים ברובם משיתוף הפעולה: "ישנה מסורת של מספר שנים לקיים אירועים מסוימים יחד, והאגודות מקבלות עליה לרוב פידבק חיובי. זה מאפשר לסטודנטים להכיר סטודנטים ממוסדות אחרים ומאפשר לחברים ממוסדות שונים שבדרך כלל מבלים בנפרד להיפגש באירוע אחד משותף לכלל האגודות באזור".