האוטו שלנו קטן ויקר

 

סקודה פאביה חדשה. אל תבנו עליה

למה לעזאזל אנחנו מסכימים לשלם סכומים מופרכים כל כך על רכבים שבכל שאר העולם נמכרים במחיר שווה לכל נפש?

 

תומר סולומון

לא קל לנו הישראלים. אנחנו רגילים לשלם ביוקר: הדירות יקרות, המזון יקר, הביגוד יקר, מוצרי החשמל יקרים, והרשימה עוד ארוכה ומפותלת. אבל אם יש משהו שאני לא מסוגל להכיל, זו האדישות של הישראלים למחירי הרכב האסטרונומיים שאנחנו נאלצים לשלם. כבר ראינו איך קמה לה מחאה חברתית על מחירי הדיור (את תוצאותיה, לצערי, אנחנו לא רואים עד היום), ואיך כוחות השוק יכולים לגרום למחיר של קוטג' לרדת. אבל מכונית? ההוצאה הכלכלית השנייה במעלתה? כנראה לא באמת מזיז לישראלי הממוצע לשלם עשרות ואפילו מאות אלפי שקלים יותר מכמעט כל מדינה מתוקנת בעולם. לא תראו פה מחאות נגד הממשלה על מיסוי אסטרונומי, לא תראו פה חרם צרכנים נגד היבואנים שעושקים את האזרח הקטן עד לשקל האחרון שיוכלו לסחוט ממנו, לא תראו פה אנשים מתרעמים על העובדה שהם נאלצים לנסוע ברכב ישן ולא בטיחותי. לא תראו כלום מאלה.

בואו נדבר רגע על מיסוי. 116%, אם תהיתם. כלומר, עוד לפני שהרכב הספיק לקבל מספר רישוי, ועוד לפני שהיבואן תמחר את הרכב, מחיר הרכב כבר יותר מהוכפל!

אם תרצו לקנות מאזדה 6 בארצות הברית, תצטרכו להוציא מכיסכם כ-82 אלף שקלים. ובארץ? לא פחות מ-166 אלף שקלים! אבל למה ללכת רחוק עד לאמריקה? אם תרצו לקנות סקודה פאביה בגרמניה, תשלמו – אחרי מיסוי גבוה בהשוואה לארצות הברית – קצת פחות מ-46 אלף שקלים. ובארץ? 80 אלף שקלים. מדובר על רכב מקטגוריית הסופר מיני, רכב בסיסי למדי שמיועד לקהל צעיר, כמו סטודנטים למשל. האם אתם חושבים שהסטודנט הישראלי הממוצע יכול לשים את ידיו על סקודה פאביה חדשה? ובכן, לא. וזה לא בסדר, כי אין סיבה שסטודנט, או אמא, או פנסיונר או כל אדם אחר ייאלץ לנסוע ברכב ישן, לא בטיחותי ולא אמין כי הוא לא יכול להרשות לעצמו לקנות רכב חדש.

סקודה פאביה חדשה. אל תבנו עליה
סקודה פאביה חדשה. אל תבנו עליה

היבואנים רק עושים את מה שכל חברה מסחרית עושה – ממקסמים רווחים, אז אי אפשר באמת להאשים אותם. לאזרחים לא אכפת, לממשלה לא אכפת, ואם לאף אחד לא אכפת, אז למה לא בעצם?

ובאשר לממשלה היקרה שלנו: כבר שמענו את כל התירוצים. הם סיפרו סיפורים על פקקים שייווצרו (למה באירופה לא נוצרים פקקים? אה ,אולי זה כי להם יש תחבורה ציבורית יעילה; מגניב איך הממשלה לא פותרת את בעיית התחבורה הציבורית ומשתמשת בכשל שלה כדי לתרץ מיסוי  אסטרונומי); הם סיפרו לנו גם על זיהום אוויר (כי ממש אכפת להם מזיהום שפכים או מהתחלואה באזור חיפה…). בתכלס, המיסוי גבוה כי אנחנו מוכנים לשלם. ממשלות ישראל ככלל מגלות כבר עשרות שנים דאגה כמעט אפסית לרווחת האזרח. אנחנו משלמים לטייקונים, לוועדים, למי לא בעצם? מצטער חבר'ה, את התמורה מתשלום המס לא תזכו לראות.

דרושה פה מחאה. המחאה היחידה שראינו עד היום בכיוון הגיעה מרוכבי הדו-גלגלי; אלה שנוסף למחיר הגבוה שהם נאלצים לשלם על האופנוע "זוכים" לשלם מחיר ביטוח מופקע אפילו ביחס למחירי הביטוח שאנחנו, הנוהגים על ארבע, רגילים לשלם. אז הם אזרו אומץ ויצאו אל הכביש חדורי מוטיבציה. אבל צריך מנוע חזק כדי להשתחרר מהגרביטציה. הממשלה לא משחררת? צאו אל הכביש. תראו מחאה. תפרסמו בפייסבוק, באינטרנט, בכל מקום אפשרי. ואם לא נתקדם לשום מקום, אולי הגיע הזמן להחליף נהג.