וכרגיל, הסטודנטים משלמים את המחיר

המינימרקט במעונות. "יצאתי עם קנס של 36 שקל על גבינה, לחם ושני תפוחים"

בדיקת "הכרמלית" מגלה: עבור סל קניות בסיסי במינימרקט המעונות באוניברסיטה תשלמו 30 שקלים יותר מבמרכז חורב • עם זאת, המחירים דומים לאלה שמציעה המכולת בטכניון • האוניברסיטה: "הופתענו מהנתונים" • חלי חמו, בעלת המינימרקט: "מקום קטן לא יכול להציע מחירים של סופרים גדולים"

מאת יעל הולנדר

רוב הסטודנטים המתגוררים במעונות אוניברסיטת חיפה אינם נמנים, קרוב לוודאי, עם עשירי הארץ. בזמן שהם נאלצים לתמרן בין שכר לימוד, שכר דירה, עבודות זמניות וניסיונות לשלב בתוך זה גם לימודים וחיי חברה, לכאורה אפשר היה לצפות שהאוניברסיטה תשאף להקל עליהם לפחות בכל הנוגע לרכישת מוצרים בסיסיים – מה שניתן לעשות בקלות באמצעות פיקוח הדוק על המחירים במינימרקט של מעונות האוניברסיטה. אלא שבדיקת "הכרמלית" מגלה שלא כך הדבר, והמחירים במקום גבוהים באופן משמעותי מאלה של אותם מוצרים ממש שנמכרים במקומות אחרים ברחבי העיר. עבור סל קניות בסיסי בן 17 מוצרים יומיומיים תשלמו במינימרקט קרוב ל-30 שקלים יותר מבמרכז חורב, למשל, ורק מוצרים בודדים זולים יותר במינימרקט מאשר במקומות אחרים. גם הסטודנטים ששוחחתי איתם יודעים שאם הם רוצים לחסוך כסף, הם צריכים לפנות לסופרים מרוחקים. מנהלת המינימרקט מודה שזה המצב, ולדבריה מאחר שמדובר במקום קטן אין באפשרותו להתחרות במחירים של הרשתות הגדולות. והאוניברסיטה? היא הביעה הפתעה מהנתונים ומאמינה שהשיפור עוד יבוא.

 

המינימרקט במעונות. "יצאתי עם קנס של 36 שקל על גבינה, לחם ושני תפוחים"
המינימרקט במעונות. "יצאתי עם קנס של 36 שקל על גבינה, לחם ושני תפוחים" (תצלום: יעל הולנדר)

 

רוצים לחסוך? קנו מלפפונים ותה ירוק

אוניברסיטת חיפה שוכנת על פסגת הר הכרמל. למרות הנוף, אוויר ההרים ושאר יתרונות המיקום הגבוה, אי אפשר להתעלם מכך שהאוניברסיטה מרוחקת מרחק ניכר מהציוויליזציה החיפאית. מרכז הקניות הקרוב ביותר נמצא במרחק של כעשר דקות נסיעה, והדבר מאלץ את הסטודנטים הגרים במעונות האוניברסיטה להעדיף את המשאבים הזמינים להם במרחק הליכה, על פני אלה הדורשים ניקוב של כרטיסייה באוטובוס.

למזלם של דיירי המעונות, ממש מתחת לאף שלהם שוכן המינימרקט של האוניברסיטה. הזכיין של המינימרקט נבחר על ידי מכרז, כשהמטרה המרכזית המוצהרת הייתה להקל על חייהם של הסטודנטים המתגוררים במעונות. אלא שבדיקת המחירים במינימרקט בהשוואה למקומות סמוכים אחרים מעלה, כאמור, שכמו במקרים רבים אחרים, גם כאן הסטודנטים משלמים את המחיר, והוא לגמרי לא נמוך.

כדי להשוות את המחירים בצורה מסודרת, הרכבנו סל קניות הכולל 17 מוצרים בסיסיים למדי שהסטודנט הממוצע החי במעונות רוכש באופן קבוע יחסית במהלך השנה האקדמית. מטעמים פרקטיים השווינו בין שלוש חנויות רלוונטיות עבור סטודנטים חיפאים: מינימרקט המעונות, הקמפוסית בטכניון ושופרסל שלי במרכז חורב. ממצאי ההשוואה, המופיעים כאן בטבלה, חד-משמעיים לחלוטין: המחירים במינימרקט המעונות גבוהים באופן משמעותי מאלה של שופרסל שלי, שגם הוא אינו ידוע דווקא במחיריו הזולים, בוודאי בהשוואה לסופרים מרוחקים יותר. לעומת זאת, המחירים במינימרקט דומים לאלה של המכולת המקבילה בטכניון.

השוואת מחירים

גם אם מדובר בהפרשים קטנים יחסית במחירו של כל מוצר בודד, הסכומים הקטנים מצטברים. כאשר משווים את מחירו של סל הקניות הצנוע למדי שהרכבנו, כבר נמצא כאמור פער של כמעט 30 שקלים לרעת מינימרקט המעונות בהשוואה למרכז חורב. כאשר לוקחים בחשבון שקניית מוצרים כאלה היא עניין קבוע למדי, הרי שלאורך זמן מדובר בהוצאה משמעותית של כסף – כסף שיכול היה להישאר בארנקם של הסטודנטים ולשמש אותם לצרכים אחרים.

רק לגבי שני מוצרים שבדקנו – מלפפונים ותה ירוק – נמצאו המחירים הנמוכים ביותר במינימרקט המעונות. לגבי 11 מתוך 17 המוצרים היה המחיר במינימרקט המעונות הגבוה ביותר מבין שלוש החנויות שנבדקו (לעתים מדובר במחיר גבוה הזהה לזה שבמקומות אחרים). באופן מפתיע, נראה כי דווקא המוצרים הבסיסיים הכבדים והקשים ביותר לשינוע – כמו מים מינרליים ונייר טואלט – הם אלה שמחירם גבוה במידה ניכרת במינימרקט המעונות. סטודנטים שיעדיפו מטעמים מובנים לא להיסחב באוטובוסים עם חבילות גדולות וכבדות ייאלצו לקנות את המוצרים הללו במינימרקט, המהווה תחליף נוח אך יקר.

נשיא האוניברסיטה, עמוס שפירא, קונה במינימרקט. האוניברסיטה עוקבת
נשיא האוניברסיטה, עמוס שפירא, קונה במינימרקט. האוניברסיטה עוקבת

"הכול תלוי למה משווים"

סטודנטים רבים במעונות רחוקים מלהיות שבעי רצון מהמצב. "הייתי מצפה שבמקום שסטודנטים קונים בו, במיוחד כאלה שגרים במעונות, מה שאולי מעיד על משאביהם הכלכליים, יהיו מחירים זולים יותר", אומר בר גרינשטיין, סטודנט שנה א' לביולוגיה ומדעי הרפואה המתגורר במעונות. "זה מאוד נחמד שזה קרוב ונוח, ויש הרבה דברים במחירים סבירים, אפילו יותר זולים לפעמים מרמי לוי, אבל במוצרים אחרים המחיר מאוד יקר. פעם יצאתי עם קנס של 36 שקל על קנייה של גבינה, לחם ושני תפוחים. הייתי די מופתע". יונה קולפינה, סטודנטית שנה ג' לתקשורת וסוציולוגיה-אנתרופולוגיה המתגוררת במעונות הזוגות עם בן זוגה, מוסיפה: "סוכר כאן עולה ארבעה שקלים, זה יותר יקר מכל מקום אחר שאני מכירה". לדבריה, היא ובן זוגה מעדיפים להחזיק רכב כדי שיוכלו לעשות קניות במקום אחר. "הסיבה העיקרית שאנחנו מחזיקים אוטו היא בשביל זה", היא מספרת. "גם את הדברים הכי קטנים אנחנו קונים במקום אחר. הזמן היחיד שאנחנו נכנסים למינימרקט זה כשבא משהו ספציפי, נגיד גלידה". סטודנט אחר מציין שהוא וחבריו בחרו בפתרון דומה: "עדיף להתארגן כל השותפים בדירה ולעשות קנייה מרוכזת במרכז חורב".

בעלת המינימרקט, חלי חמו, מודה שהמחירים במקום לא תמיד ידידותיים לסטודנטים. "אני לא אומרת לאנשים 'תקנו רק כאן'", היא מסבירה. "פה הסטודנטים יכולים לקבל את המענה לדברים הבסיסיים שהם זקוקים להם בדחיפות. זה סופר קטן. המטרה היא שסטודנטים יקנו כאן את השוקולד, הלחם, שהם ישתו פה את הקפה. הסטודנטים אוהבים לבוא לכאן, אנחנו קודם כל נותנים שירות".

סטודנטים רבים כבר השלימו עם רוע הגזרה. ״אני כבר התרגלתי״, אומרת ספיר, המתגוררת זו השנה השנייה במעונות. "פעם היה תהליך של השוואת מחירים מטעם האגודה. המחירים הושוו למכולות באוניברסיטאות אחרות ולא נמצא הבדל משמעותי, אז לא היה מה לעשות. בסך הכול מדובר בזכיין". סטודנטים בטכניון מאשרים את הדברים. "במכולת שלנו גם יקר", אומרת צליל נקסון, סטודנטית בטכניון ודיירת במעונות. "אני כבר מזמן עברתי לקנות במרכז זיו".

נועה טוייב, סטודנטית שנה א' ללימודי מזרח אסיה והיסטוריה באוניברסיטה, חושבת שיכול היה להיות גרוע יותר. "בסך הכול המחירים לא בשמים", היא מציינת. "המחירים בסופר שבתחנת הדלק ליד הבית שלי וגם במכולת שממש ממולה הם גבוהים באמת. בהשוואה לשם, המינימרקט במעונות זה מציאה. הכול תלוי למה משווים". לנופר, סטודנטית שנה ג' לאמנות ותיאטרון המתגוררת במעונות, יש הצעה פרקטית לשיפור המצב: "אם נניח היו מציעים מבצעים במינימרקט זה היה יכול להיות פתרון. גם אם זה מחייב קנייה גדולה יותר של מוצרים, המגורים במעונות הם לרוב בקבוצות של שישה בדירה, אז הסטודנטים יכולים להיות צרכנים נלהבים של מבצעי אחד פלוס אחד".

 

הכניסה למינימרקט. "היו הערות לגבי המחירים" (תצלום: יעל הולנדר)
הכניסה למינימרקט. "היו הערות לגבי המחירים" (תצלום: יעל הולנדר)

 

מנהלת המעונות: הבטיחו לטפל בזה

אלה קהת, רכזת פעילות מערך תקשורת, הסברה ודוברות באוניברסיטה, מסרה בתגובה לממצאי "הכרמלית": ״הנהלת האוניברסיטה דואגת באופן קבוע ותקופתי לדבר עם הזכיין ולעקוב אחר התנהלותו. בנוסף, נערך סקר דעת קהל הסטודנטים והמינימרקט קיבל ציון של 4 מתוך 5. הנתונים שלך הפתיעו את כולנו״.

מנהלת המעונות, אסנת ויינשטיין, הייתה קצת פחות מופתעת: "בסקר שביעות הרצון המינימרקט אכן קיבל 4 מתוך 5, אבל היו הערות לגבי המחירים. העברנו את המסר לזכיין, והוא אמר שיטפל בזה ויעשה מבצעים וסקר מחירים בשיתוף עם אגודת הסטודנטים. כרגע אנחנו מחכים שבעלי התפקידים באגודה ייכנסו כדי להתחיל בפעילות".

חלי חמו, בעלת המינימרקט במעונות, מסרה בתגובה: "מקום קטן לא יכול להציע מחירים כמו שסופרים גדולים יכולים. המחירים שלנו לא יקרים, ואפילו זולים יותר בהשוואה למינימרקטים. גם אם יש פערים, הם לא משמעותיים. בנוסף הקשר עם הסטודנטים מאוד פתוח. אנשים אומרים לי בפנים 'ראינו שם את המוצר הזה במחיר כזה וכזה', ואז אני עושה בדיקה ויכולה באמצעות השוואת מחירים לבקש מבצעים מהספקים".