CAR2GO – מצוקת החניה 2STAY

חברת CAR2GO, המשכירה כלי רכב חשמליים לנסיעות קצרות, הגיעה לקמפוס. כנראה שלא זאת היוזמה שתפתור את מצוקת החניה

הדיל אבורוקן וזוהרה עבוד עיסמי

שירות חדש הגיע לאוניברסיטה במטרה לסייע בפתרון מצוקת החניה בקמפוס:  חברת CAR2GO, המשכירה כלי רכב חשמליים על בסיס תשלום לדקת נסיעה, הקימה בקמפוס שלוחה ראשונה הכוללת ארבעה מקומות חנייה שמורים.

מצוקת החניות באוניברסיטה אינה חדשה לנו, הסטודנטים. מדי בוקר רבים מאתנו מבלים דקות ארוכות בחיפושים אחר מקום חניה, שלעתים קרובות נמצא במרחק הליכה ארוכה מהקמפוס. אנחנו משקיעים הרבה זמן ואנרגיה בתכנון החיפושים מראש, ובמקרים רבים לוקחים מקדם ביטחון גדול על מנת להצליח למצוא חניה, ולהספיק לשיעור. לפני מספר שבועות נוספה אלטרנטיבה –  מוגבלת בהיקפה – שנועדה לסייע בפתרון מצוקת החניה. אוניברסיטת חיפה עלתה על המפה של CAR2GO, חברה המציעה צי רכבים חשמליים. רכבי החברה עומדים להשכרה בחניות קבועות בקמפוס, ואפשר להשתמש בהן לצורך נסיעה חד-כיוונית, או דו-כיוונית.

השירות של CAR2GO, שנוסדה ב-2008 מתבצע כך: עשרות רכבים עומדים לרשות לקוחות החברה בחניות שמורות שהוקמו בסמוך לריכוזי מגורים, מסחר ובילוי. את הרכב פותחים עם כרטיס חכם  או באמצעות הטלפון הנייד, מתניעים, נוסעים וחונים בחניה השמורה של הרכב, בסמוך ליעד אליו מבקש הנהג להגיע. לאחר מכן, ניתן לחזור אל אותה חניה שמורה בנקודת ההתחלה, או להחזיר את הרכב לחניה אחרת. כרגע, הנסיעה באזור חיפה היא בעלות של החל מ-1.2 ש"ח לדקה, ללא תשלום דמי מנוי.  ואולם, בתוך 60 יום מתחילת הפעלת השירות בחיפה, יצטרכו המשתמשים לבחור בין מסלול שבו ישלמו 50 ₪ דמי מנוי חודשיים ו-1.2 ₪ לדקת נסיעה לבין מסלול שבו ישלמו 15 ₪ דמי מנוי חודשיים ו-1.7 ₪ לדקת נסיעה. כמו כן חשוב לציין שמשתמשים ברכבי CAR2GO מחויבים בהשתתפות עצמית במקרה של תאונה בסכום של עד 2,000 ₪ לרכבי בייסיק. ניתן לשלם עבור ביטול השתתפות עצמית תמורת 99 ₪ לחודש.

ביקוש נמוך, לעת עתה

בתחילת דצמבר העמידה האוניברסיטה לרשות החברה ארבע חניות, סמוך לכניסה לבניין הפקולטה למדעים. כעת, יכולים הלקוחות להיכנס עם רכב CAR2GO לתוך הקמפוס, לחנות בתוכו ולחזור עם הרכב לחניה השמורה, בכל מקום שבו ממוקמת חניה של CAR2GO. "אנו מודעים למצוקת החניה באוניברסיטה," אומר לירן גולן, סמנכ"ל פיתוח עסקי ב-CAR2GO. היוזמה היתה של החברה, והאוניברסיטה שיתפה פעולה".

מבדיקה שערכנו, סטודנטים מעטים מודעים לקיומו של השירות, ועוד פחות מכך, מודעים ליתרונותיו. גם לדבריו של גולן עדיין אין עדיין ביקוש רב לשירות בקרב הסטודנטים, ולכן טרם הושג היעד שהחברה הציבה לעצמה באוניברסיטה. האם האשם הוא בהיעדר פרסום? גולן: "אנו עובדים על תכנית פרסום ושיווק ברחבי הקמפוס להגברת המודעות למיזם בקרב הסטודנטים והמרצים". ומה לגבי התרחבות לכפרים הקרובים לאוניברסיטה, שסטודנטים רבים גרים בהם בשכירות? גולן: "אין כל תכנית להתרחבות כעת בכפרים, למשל דאליית אל כרמל ועספיא, מכיוון שאנו עדיין עובדים על התרחבות ברחבי הקמפוס, חיפה והקריות, והמיזם עדיין בתחילת דרכו".

האם כעת, לאחר השקת מיזם CAR2GO הצנוע בקמפוס, מאמינה האוניברסיטה שיצאה ידי חובתה בניסיון לפתור את מצוקת החניה בקמפוס? מדוברות האוניברסיטה נמסר: "אוניברסיטת חיפה חתמה על הסכם עם חברת CAR2GO  ממספר סיבות: סיבה אחת היא האמונה שהפעלת שירות זה בקמפוס יכול להועיל להקלה במצוקת החניות בקמפוס. סיבה נוספת היא האמונה ששרות זה יכול להועיל להורדת זיהום האוויר שמקורו במכוניות. על פי ההסכם שנחתם עם החברה, המכוניות שיועמדו לרשות מנויי החברה בקמפוס הם רכבים חשמליים, שמזהמים פחות את הסביבה. בתור קמפוס ירוק, אנחנו רואים חשיבות בהצטרפות לפרויקטים שמטרתם הורדת זיהום האוויר."

ומה לגבי הסטודנטים ואנשי הסגל שכבר משתמשים בשירות? ד"ר אורן מאיירס, מרצה בחוג לתקשורת, המשתמש ברכבי CAR2GO, נותר חצוי: "בדרך כלל, אני מגיע לאוניברסיטה באוטובוס, ולכן לפחות בחלק מהימים זה פתרון מצוין עבורי. זה בעיקר מסייע לי כשאני ממהר, או כשאני נשאר לעבוד עד מאוחר במשרד. זה לוקח פחות זמן ויותר נחמד מהאוטובוס, בנסיבות מסוימות". הוא ממשיך ואומר שהשירות נוח ויעיל, אבל ישנן מספר בעיות במיזם, ובראשן חוסר זמינות של מכוניות בחניות שבאוניברסיטה, ובסמוך לביתו. בנוסף, החשש מתשלום השתתפות עצמית גבוה  במקרה של תאונה בהחלט מטריד, ותשלום קבוע של 99 ₪ עבור ביטול  ההשתתפות העצמית, הופך את השימוש ב-CAR2GO להרבה פחות כדאי. "הרבה יותר הגיוני", אומר מאיירס, "שיציעו תעריפים נפרדים לדקת נסיעה, כשמי שרוצה ביטול השתתפות עצמית ישלם יותר על כל דקת נסיעה בפועל".

ארבעה מקומות חניה בלבד הם טיפה בים ביחס למאות המכוניות הפרטיות המגיעות לאוניברסיטה מדי יום. האם ארבעה מקומות בלבד יכולים לתת מענה? "במידה והחניות תפוסות צריך לדווח לחברה והם מנחים [את הלקוחות] איפה ניתן לחנות", אומר גולן. "במידה ויהיו פניות רבות שהחניות לא מספיקות, נפעל להגדיל את מספר החניות".  לבסוף, חשוב לזכור שהחניות שכבר נתפסו עבור מכוניות CAR2GO, ואלו שאולי עוד יתפסו, נגרעות כולן ממאגר החניות הקיים והמצומצם בלאו הכי. כך שספק גדול אם זה הפתרון שיושיע את מחפשי החניה בקמפוס.