האם הוויתור על שקע האוזניות יתגלה כעוד מהלך חדשני ופורץ דרך של אפל, או שהפעם החברה הצליחה לעצבן אפילו את המעריצים הקבועים שלה?
רן גליקמן
קשה להאמין שיש בעולם מישהו שהשם "אפל" זר לו. מחברה קטנה וחתרנית שכמעט ופשטה את הרגל כמה פעמים, הפכה ענקית המחשבים מקופרטינו, קליפורניה למפלצת טכנולוגיה שעל פיה יישק דבר. הטלפונים הסלולריים שלה חולשים על חלק נכבד מהשוק, המחשבים המעוצבים שלה מעטרים כל פרסומת וסרט שמכבדים את עצמם, והטאבלטים שלה עדיין נחשבים לאיכותיים ביותר בנמצא. ובכל זאת, לאחרונה שוב גרמה אפל ליותר מגבה אחת להתרומם כאשר זנחה את חיבור האוזניות המוכר במכשיר הדגל שלה, האייפון 7. במקום העיגול הקטן בקוטר 3.5 מילימטר שעדיין זמין בכל מכשיר אחר, השאירה אפל רק את שקע הטעינה, שישמש במקביל כחיבור לאוזניות – תואמות אפל בלבד, למותר לציין.
חיבור האוזניות הרגיל משמש את הצרכנים משנות השישים והפך לחיבור הפופולרי ביותר עם השקת הווקמן ב-1979. ביטול השקע במכשירים החדשים העמיד את אותם אנשים שרוצים להשתדרג לאייפון החדש בפני דילמה: האם לחבר לשקע הטעינה מתאם מסורבל לאוזניות קיימות ולוותר על הטענת המכשיר בזמן האזנה למוזיקה? האם להשתמש באוזניות החדשות של האייפון 7, שהן יקרות יותר ומתאימות למוצרי אפל בלבד (ולוותר גם אז על הטענת המכשיר באותו זמן)? ואולי לעבור לאוזניות אלחוטיות, הזקוקות לטעינה יומיומית ואינן אמינות כמו חיבור קווי?
עבור חלק מהמשתמשים, המהלך האחרון של אפל הוא הקש ששבר את גב הגמל. "אני לא אקנה בעתיד מכשירים של אפל", אומר בנחרצות סרפים זוטייב, סטודנט למדעי המדינה ולימודי מזרח תיכון באוניברסיטת חיפה. "אני לא יכול להתאים אותם לשימושים שלי, ואני לא אקנה מכשיר ללא שקע האוזניות". עם זאת, גם זוטייב, שמכיר את ההיסטוריה של המהלכים שוברי השוק של אפל, חושב שהחברה תצא כשידה על העליונה: "ייקח זמן עד שאנשים יתרגלו, אבל אני חושב שהרעיון יתפוס".
[wpdevart_youtube]axSnW-ygU5g[/wpdevart_youtube]
פרסומת "1984" המיתולוגית של אפל. תדמית מנתצת מוסכמות
"ראוי שאפל יהיו הראשונים לעשות את הצעד הזה"
ואכן, ההיסטוריה של אפל נותנת יסוד להאמין שגם הפעם היא זו שתבצע מהלך שנראה ברגע הראשון שנוי במחלוקת או אפילו מטורף, אך יתגלה בסופו של דבר כפורץ דרך. כדי להבין את האסטרטגיה הטכנולוגית של החברה ואת ההיגיון המנחה אותה, צריך לצלול עמוק אל דפי ההיסטוריה: במהלך משחק הסופרבול של 1984, שידרה החברה פרסומת שכותרתה "1984", כשם ספרו הדיסטופי של ג'ורג' אורוול על עולם עתידני שבו "האח הגדול" שולט בחיי האזרחים. במרכז הפרסומת עמדה בחורה אמיצה שניפצה את המסך שעליו הופיע הרודן בשידור חי, לתדהמת האזרחים שטופי המוח. כל זה היה פרומו להודעה שאפל עומדת להשיק את מחשב המקינטוש שלה, מה שיבטיח ש-1984 האמיתית לא תהיה כמו זו שבספר, וימתג את אפל כמי שמנתצת את המוסכמות הטכנולוגיות בדיוק כשם שגיבורת הפרסומת ניפצה את המסך של האח הגדול.
השקת המקינטוש אכן הייתה חדשנית ופורצת דרך, אבל החדשנות של אפל לא נגמרה שם. וגם לא הבחירות השנויות במחלוקת שלה. החברה שמרה לאורך השנים על קו רציף של מוצרי נישה יקרים ואיכותיים, אך במקביל הצליחה לעצבן אפילו רבים ממעריציה כאשר פיתחה חיבה לזניחה של חיבורים נפוצים באופן שמחייב אותם להצטייד מחדש. במרבית המקרים, לא רק שהמהלכים לא פגעו בתדמיתה או במכירותיה של אפל, אלא שהם אף שינו את השוק הטכנולוגי מן היסוד.
כמה דוגמאות מהעבר מבהירות את הדברים: ב-1998 השיקה אפל הציג את מחשב הiMac G3, שכלל עיצוב חדשני של מחשב מובנה בתוך המסך, שכמעט לא תופס מקום על שולחן העבודה ומושך את העיניים בצבעיו העזים. אבל לצד העיצוב המרשים, אפל העלימה מהמחשב את כונן הדיסקטים המסורתי והשאירה רק כונן CD. במקום הכונן הישן הוסיפה החברה את חיבור ה-USB, שהיה חדשני לזמנו ואפשר במקביל לחבר ציוד היקפי כמו מקלדות ומדפסות, ומשנת 2000 גם את הדיסק און קי. ב-2008 הלכה אפל צעד אחד רחוק יותר, ובמחשב ה-MacBook Air החדש והדקיק נטשה לחלוטין את כונן הדיסקים ואף צמצמה את מספר חיבורי ה-USB לאחד בלבד. הצרכנים, למותר לציין, הסתגלו במהרה, כי בתקופה ההיא מדיה פיזיים כמו דיסקים ודיסק און קי כבר נחשבו למיושנים, ורוב ההורדות בוצעו דרך האינטרנט.
את המסמר האחרון נעצה אפל ב-2016, כאשר במחשבי ה-MacBook וה-MacBook Pro החדשים שלה כבר אין חיבורי USB רגילים בכלל, אלא רק את חיבור ה-USB C הרב שימושי, המשמש להעברת נתונים, לחיבור ציוד, לחיבור למסך ולטעינה. כמעט כרגיל אצל אפל, החיבור החדש אינו תואם לציוד הישן, ויש לקנות מוצרים חדשים כדי לעשות בו שימוש – אך רבים כבר לא יטרחו לעשות זאת פשוט כי הם מגלים שאין להם צורך בכך. "אני השתמשתי בעבר בדיסק און קי, אבל היום אני מאחסן את הקבצים בגוגל דרייב, אז זה לא ממש מפריע לי", אומר סטס חיטרין, סטודנט ועובד בספריית אוניברסיטת חיפה.
ליעד פלד, בוגר תואר ראשון בהנדסת חשמל מאוניברסיטת תל אביב ומי שמקפיד להשתמש במוצרי אפל עוד לפני שהם מושקים באופן רשמי בארץ, סבור שגם נטישת האוזניות תתגלה כצעד חכם. "יכול להיות שזה קצת הקדים את זמנו, אבל לא צריך להיות גאון כדי לראות שהעולם הולך לכיוון האלחוטי, ומישהו צריך לנסות לעשות צעדים גדולים לכיוון הזה", הוא אומר. "נראה לי שראוי שאפל יהיו הראשונים לעשות את הצעד הזה, ואני סומך עליהם שיעשו את זה כמו שצריך". עם זאת, פלד מודה שלו אישית ייקח הפעם זמן עד שיאמץ את החידוש, בניגוד לעבר: "המעבר מדיסקים היה די קל, גם כי לא השתמשתי יותר מדי בדיסקים וגם כי הנוחות והקלות שבשימוש בדיסק און קי פשוט ניצחה הכול. המעבר לענן היה אפילו יותר קל, כי אתה לא צריך להתעסק עם שום חומרה. במקרה הזה אני אשאר עם החיבורים המוכרים ואראה מהצד איך דברים מתפתחים".
"אפל מנסה לכפות עלינו את האינטרסים שלה"
אבל לא כולם מרוצים מהשינויים שנכפים עליהם ומהצורך לרכוש מתאמים שיאפשרו להם להמשיך להשתמש בציוד קיים. "זה לא נוח", מתלונן רון ברונזה, סטודנט למינהל ולימודי אסיה באוניברסיטה חיפה. "המחשבים של אפל מתהדרים בניידות מאוד גבוהה, והמתאמים גורמים לסרבול שמבטל את השיפורים מבחינת משקל וניידות. השימוש בחיבור ייחודי לטעינת מכשירי האייפון גם מוביל לייצור כבלים בעלי שימושים מעטים, שהופכים לפסולת בעת החלפת מכשיר". גם שלמה, אקדמאי למדעי המחשב ובעל אייפון 7 פלוס, מסרב עדיין להתלהב יותר מדי. "אפל מנסה לכפות עלינו את האינטרסים שלה, כמו בהסרת שקעי ה-USB, אבל הטכנולוגיה עדיין לא שם", הוא אומר. "לי יש מתאם שמחובר תמיד לאוזניות, אז נושא הסרת שקע הטעינה לא היה שיקול בהחלטה אם לקנות או לא לקנות את האייפון 7, אבל לא אעבור להשתמש באוזניות אלחוטיות, כי עוד יש להן במה להשתפר".
אפשר להתווכח אם מהלכיה של אפל נכונים לשוק או לא, אבל אי אפשר להתעלם מכך שהחברה ממשיכה להצליח גם כשהחלטותיה מתקבלות לעתים בביקורת ראשונית. חלק מההצלחה הזאת אפשר כמובן לזקוף לגרעין המעריצים הקשה של החברה, שיקנה כל מוצר שלה בלי קשר לשאלה אם הוא משרת את האינטרסים שלהם או לא. אלה הקונים שהסכימו להעביר את כל התוכן בדיסקטים שלהם לדיסקים כדי להשתמש ב-iMac G3, ואלה הקונים שהסכימו להעביר את תוכן הדיסקים לדיסק און קי כדי להשתמש ב-MacBook Air, ולאחר מכן הם הסכימו גם להעלות את הקבצים לענן כדי להשתמש ב-MacBook Pro. כעת, באפל בטוחים שהם ירצו להאזין למוזיקה באייפון 7 החדש ויסכימו לקנות אוזניות אלחוטיות יקרות רק כדי להמשיך להשתמש במותג האהוב. ולא בטוח שהם טועים: אם אפשר ללמוד משהו מהעבר, אז ייתכן שבעתיד הקרוב חברות נוספות ילכו בדרכה של אפל ויזנחו גם הן את שקע האוזניות. "זה ייקח שנה או שנתיים, אבל חלק מהחברות יאמצו את השינויים שאפל מקדמת", אומר דוד שנאן, סטודנט לתקשורת באוניברסיטה וצרכן נאמן של אפל. לדבריו של שנאן, למהלכים של אפל יש גם השפעות עקיפות יותר על השוק: "אפל תבעה מספר חברות סלולר, כמו סמסונג, על העתקת העיצוב או פיצ'רים אחרים ממכשירי האייפון שלהם. למרות שאין צד צודק בסכסוך, זה מוסיף עניין לשוק, כי ככה החברות דואגות לחדש בעצמן ולא סתם לחקות את אפל".
כבר לא זו שנלחמת באח הגדול
ואכן, המאבקים בין אפל לחברות אחרות, כמו גם הניסיונות שלהן לחקות את ההצלחה של התפוח הגדול, מובילים מדי פעם לסיטואציות משעשעות ואפילו מביכות. עד לפני שנתיים, מכשירי האייפון היו ידועים בזמן הסוללה הקצר שלהם בהשוואה למתחרים. בסמסונג אף הקניטו את המתחרים כשהעלו לאוויר את פרסומת ה-Wall Huggers, הלועגת למשתמשי האייפון שחייבים תמיד לחפש שקע חשמלי פנוי כדי לטעון את הטלפון בעל הסוללה החלשה, בהשוואה למשתמשי סמסונג שנהנים מסוללה חזקה יותר שגם אפשר להחליף ידנית. אך לא עבר זמן רב וסמסונג השיקה את ה-Galaxy S6, עם העיצוב היוקרתי המזכיר את האייפון 6 החדש ועם סוללה חלשה מקודמו, שגורמת למכשיר לזעוק להטענה כבר בשעות הצהריים ואינה ניתנת להחלפה, ממש כמו באייפון. רק שנה מאוחר יותר השיקה סמסונג את ה-Galaxy S7, שאורך חיי הסוללה שלו מרשים יותר ונתן לצרכנים לגיטימציה לחזור הביתה.
ובכל זאת, מצבה של סמסונג נותר שונה מהותית מזה של אפל: גם אם לשתי החברות יש די משאבים כלכליים כדי להסתכן בפיתוח טכנולוגיות חדשניות, לחברה הקוריאנית חסר קהל המעריצים הנאמן שימשיך לקנות את מוצריה ולהתבונן בהם בעין סלחנית גם אם לא יעשו את העבודה. "לאפל יש בסיס לקוחות קבוע ונאמן ולכן יש לה את הכוח להכתיב את השוק", מסביר יעקב שנאן, עוד מעריץ מושבע של החברה. "יש לה שפה שהיא מדברת בה עם הלקוחות שאין אותה למתחרים. כשאנשים קונים מוצר של אפל זה גורם להם להרגיש מיוחדים. המינימליזם, העיצוב והצבעים הנקיים משדרים יוקרה, ולכן אתה מרגיש חלק מכולם אבל מיוחד, למרות שזה מוצר שהפך למיינסטרים".
וכך הפכה בעצם הפרסומת המפורסמת מ-1984 לבשורה: אפל כבר מזמן איננה זו שנלחמת באח הגדול, אלא היא האח הגדול בעצמו – זה שמייצר את הסטנדרט הטכנולוגי החדש וכופה אותו על השוק מדי שנה בשנה. חברות אחרות יכולות לכל היותר לבחור אם ללכת בעקבות אפל או להישאר מאחור – ובשני המקרים, קרוב לוודאי שבהעדר התפוח המתנוסס על המוצרים הן יצליחו פחות. החזון של "1984" אולי לא הגיע ב-1984, אבל לא מן הנמנע שב-2017 הוא כבר איתנו.