טווס בחדרי המעונות

 

מאיפה הגיעו ארבעה טווסים (שהספיקו בינתיים להתרבות) למעונות הסטודנטים באוניברסיטה? • והאם ראוי להחזיק אותם שם? • " הם הופכים את הבית שלנו למגניב וצבעוני", אומר אלכס פרוקופנקו מהחוג לסוציולוגיה • "זה אזור מחיה לא אופטימלי בשבילם", אומרת יעל הולנדר מהחוג לתקשורת • הנהלת המעונות: "המקום נבדק ונמצא מתאים למגורי טווסים"

 

יונה קולפינה

 

במשך מאות שנים אנשים החזיקו טווסים בחצר או בגן כציפור נוי, אבל בתחילת המאה העשרים, לפחות באירופה, אופנה זו הלכה ונעלמה. הרעש הרב שהם עושים, הפגיעה בצמחייה והנזק לרכוש גרמו לאנשים לשנות ממנהגם. עם זאת, גם כיום ניתן עדיין למצוא את הציפור היפהפייה במצב חצי מבוית לפחות בשני מקומות: בהודו, ומה שמפתיע אולי מעט יותר, במעונות אוניברסיטת חיפה.

הטווסים במעונות הופיעו לפני כשלושה חודשים, ובינתיים כבר הספיקו להתרבות, כך שכיום זוכים דרי המעונות לצפות הן במהגרים המקוריים והן בצאצאיהם. "חבר שלי סיפר לי שהוא מטפל בפינת החי בכנסייה בכפר מע'אר", מספר חוסיין חוסיין, מנהל תפעול המעונות, את הסיפור מאחורי התוספת המפתיעה למתחם. "הוא סיפר שבין היתר יש בפינת החי הרבה טווסים. ישר חשבתי שיצורים חיים, ובמיוחד כאלה יפים, יכולים להוסיף חיים למעונות הסטודנטים. אני עובד פה ותמיד דואג לשפר ולהפוך את המקום הזה ליותר טוב עבור הדיירים, אז שאלתי אותו אם ניתן להשיג לנו שני טווסים, זכר ונקבה. תוך זמן קצר הכומר חזר אלי בטלפון ושאל לאיזו מטרה אני מחפש את הטווסים. הוא גם בירר על התנאים של המקום. אחרי שהסברתי לו שהם יגורו במעונות וישמחו את הסטודנטים, הוא הסכים להביא לנו שני זוגות. והנה הם פה, ונראה שאנחנו די מסתדרים איתם והם איתנו״.

אחד הטווסים במעונות. "הם הופכים את המעונות למקום אקזוטי ומאוד יפה"

אחד הטווסים במעונות. "הם הופכים את המעונות למקום אקזוטי ומאוד יפה"

הטווס שניסה לברוח באוטובוס

הבשורה על הטווסים במעונות התפשטה במהירות, מה גם שקשה לפספס את המראה יוצא הדופן שלהם. יחד עם הטווסים התחילו לרוץ גם שלל שמועות: אף שלא הצלחתי להגיע לעדים שראו את הדבר קורה בפועל, רבים מספרים כי שמעו על טווס שניסה לעלות על אוטובוס בתחנת המעונות ולברוח מהאוניברסיטה. גם חוסיין מעיד שטווס אחד נתפס מספר פעמים בדרכו החוצה, ובסופו של דבר אכן עזב את שטח המעונות. דיירים אחרים מספרים שהציפורים בודקות מדי פעם את האופציה להתארח בדירות הסטודנטים בזמנן הפנוי. לדברי הסטודנטים, גם חתולי המעונות עדיין מופתעים מהעובדה שהם צריכים לחלוק את הטריטוריה עם בעלי חיים נוספים, וכל ניסיון של החתולים להכיר את הדיירים הצבעוניים נתקל בהתנגדות חריפה מצד הטווסים.

לאחר ההתלהבות הראשונית, עוררו הטווסים גם חילוקי דעות בנוגע לשאלת התאמתם למעונות והמידה שבה ראוי להחזיק אותם שם. ליה בכר מהחוג לסוציולוגיה סבורה שלמרות שיש בכך חסרונות מסוימים, בסך הכול הטווסים תורמים למקום: "נכון שהם עושים הרבה רעש, וזה מפריע במיוחד בלילה, אבל אני חושבת שהם הופכים את המעונות למקום אקזוטי ומאוד יפה", היא אומרת. גם אלכס פרוקופנקו מאותו חוג מסכים: ״זה טוב, הם מוסיפים עניין למעונות והופכים את הבית שלנו למגניב וצבעוני. כל פעם בא לי לעצור ולצלם אותם״. ליזה מוזיקובסקיה מהחוג לחינוך מוסיפה: "הם משמחים את העין, אבל בעיקר מוציאים אותי מהשגרה של היומיום, גורמים לעצור ולהסתכל, לשכוח לרגע מהלחץ ולהיזכר שיש דברים יפים בעולם. אני מקווה רק שגם הם נהנים מהחברה שלנו״.

טווס מדגמן במעונות. "אני מקווה רק שגם הם נהנים מהחברה שלנו"

טווס מדגמן במעונות. "אני מקווה רק שגם הם נהנים מהחברה שלנו"

צווחות שמפריעות ללמוד ולישון

ואכן, הדאגה לרווחתם של הטווסים עומדת במרכז טענותיהם של רבים מאלה שמתנגדים להימצאותם במעונות. "לדעתי שום חיה לא צריכה לשמש קישוט למקום כזה או אחר", אומרת סטודנטית המתגוררת במקום. "הם לא נולדו להסתובב בשבילי בטון ובין הבניינים בקרבת אנשים. מקומם בטבע״. גם יעל הולנדר מהחוג לתקשורת ופסיכולוגיה רואה בדבר בעיה: ״זה נחמד שמסתובבים לנו יצורים יפים שכיף להסתכל עליהם, והם באמת מכניסים עניין לשממה שלפעמים יש במעונות. אבל מצד שני, לא כל כך פייר לשים אותם באזור מחיה שלא אופטימלי בשבילם, ואני לא רואה שום סיבה שמצדיקה את הבאת הטווסים למעונות״.

סטודנטים אחרים קובלים על כך שנוכחותם של הטווסים גם מהווה מטרד לדיירים שעבורם המעונות מיועדים בפועל. "הם פוגעים בפרחי נוי, ומה שיותר קריטי לדיירי המעונות, יש צווחות שהרבה פעמים מפריעות לסטודנטים ללמוד ולישון", מציין סטודנט למערכות מידע המתגורר במקום. "זה ממש לא לעניין".

טווס מטייל. "שום חיה לא צריכה לשמש קישוט"

טווס מטייל. "שום חיה לא צריכה לשמש קישוט"

בתגובה לטענות הסטודנטים מסרה מנהלת המעונות, אסנת ויינשטיין: ״המקום נבדק ונמצא מתאים למגורי טווסים על ידי בית הגידול ממנו הגיעו. כמו כן לקחנו בחשבון את ההיבטים בנוגע להפרעת הטווסים לדיירים. עד היום התקבלו תלונות בודדות נגד הטווסים, ורוב התגובות הן בעדם. כל מי שהתנגד מסר שלא היה רוצה להוציא אותם מהמעונות״.  ויינשטיין הוסיפה כי אם יגיעו פניות רבות ומהותיות בנושא, תישקל האפשרות להחזיר את הטווסים לתורם.