על החגיגה של מירוץ האוניברסיטה העיבה פציעתה של אירנה-אור קונובלוב ממכללת וינגייט, שנתקלה בעמוד שהמארגנים ידעו על קיומו מראש • לאחר מכן היא שכבה פצועה 50 דקות וחיכתה לפינוי, כי במקום לא היו צוות רפואי או אמבולנס זמין • האוניברסיטה: "ההכנות היו על פי המתחייב, אנחנו מפיקים לקחים"
שני אור
על ההצלחה הגדולה של מירוץ האוניברסיטה לזכר אילן שפירא ז"ל, שנערך ב-26 באפריל, העיבה פציעתה של אחת המשתתפות הבכירות, אירנה-אור קונובלוב מהמכללה האקדמית וינגייט, לאחר שנתקלה בעמוד שניצב באמצע המסלול בזמן שהובילה את המירוץ. פציעתה של קונובלוב חשפה שרשרת ליקויים בארגון המירוץ על ידי האוניברסיטה: הרצים לא הוזהרו בנוגע למיקומו של העמוד אף שהיה ידוע שהוא מהווה סכנה, ואיש הביטחון שהוצב במקום כדי לכוון אותם לא ביצע את מלאכתו; הרצה שנפצעה שכבה במשך כ-50 דקות על הקרקע עד שפונתה לבית חולים; אף צוות רפואי מטעם האוניברסיטה לא הגיע למקום לטפל בה; ולא היה גם שום אמבולנס בקרבת מקום.
האירוע המצער התרחש פחות מחמש דקות אחרי הזנקת המירוץ מהכיכר ליד בניין רבין. הרצים פנו מהכיכר ימינה לעבר הכביש היורד לרמות יצחק, וכ-300 מטרים לאחר מכן פנו אל עבר דרך העפר המקיפה את האוניברסיטה. "לאחר קילומטר שלם של ירידה תלולה, לאחר פנייה חדה ימינה שתחומה בבטונדה נמוכה, הופיע העמוד הזה שנתקלתי בו", משחזרת קונובלוב, הלומדת חינוך גופני בווינגייט ומייצגת גם את אגודת ספורט השרון. "זה עמוד ברזל בגובה הבטונדה, ולכן קשה לראות אותו מיד לאחר הפנייה. יותר מכך, העמוד לא צמוד לפנייה או לקיר האבנים שנמצא בצדי המקום. הוא ניצב פשוטו כמשמעו באמצע השביל. העמוד הזה לא היה מסומן – לא בסרט סימון ולא בקונוס בולט וזוהר ולא בשום אמצעי בטיחות אחר שיכול היה להצביע על נקודת תורפה בטיחותית ולהנחות לאמצעי זהירות נוספים".
מארגני המירוץ היו מודעים לסכנה שהעמוד הציב בפני הרצים, ועל כן הוצב במקום איש ביטחון. אולם בפועל, האיש שנכח במקום לא עמד ליד העמוד, אלא רק כיוון את הרצים לפנות ימינה מהכביש אל דרך העפר. "היה שם אדם עם וסט צהוב שרק אמר 'אוי נתקלת בעמוד' אחרי שכבר נפלתי", נזכרת קונובלוב. הרצה נחבלה בברכה ובבטנה כתוצאה מההיתקלות בעמוד ונאלצה להחמיץ מירוץ נוסף שהתקיים בשבת שלאחר האירוע. לדבריה, היא חזרה לתפקוד מלא רק שבוע וחצי לאחר המקרה.
לאחר פציעתה, קונובלוב שכבה פצועה על השביל זמן רב עד שהגיע אמבולנס לפנותה לבית החולים. "לא היה שום אמבולנס בקרבת מקום, ושום צוות רפואי מטעם מארגני האירוע לא נכח", היא מספרת. "החובש שטיפל בי היה פשוט עובר אורח שהזדמן למקום במקרה. האמבולנס הגיע למקום כ-50 דקות לאחר המקרה. הזינוק היה בשעה 12:00 בצהריים, והאמבולנס לפי דיווח צוות מד"א שהיה בו הגיע ב-12:52. את הקילומטר הראשון רצתי בשלוש דקות ו-20 שניות, ומכאן אפשר לחשב בדיוק כמה זמן עבר. בשורה התחתונה – הרבה".
האיחור בהגעת האמבולנס לא היה הבעיה היחידה בטיפול. לאיש הביטחון שהיה במקום לא היו כלל פרטים ליצירת קשר עם גורם זמין בתוך האוניברסיטה. לדברי מאמן נבחרת הריצה של מכללת וינגייט, יותם כהנא, כאשר הוא הגיע למקום הוא רצה להתקשר ולבקש להביא למקום את הציוד של קונובלוב לפני שתפונה, אולם לאיש הביטחון היה רק טלפון קווי של מזכירות הביטחון באוניברסיטה, שהגיע למענה קולי. כהנא היה צריך לרוץ בעצמו בחזרה לאוניברסיטה על מנת לדאוג להבאת הציוד של קונובלוב.

קונובלוב היא רצה בכירה ברמה הלאומית המתמחה בריצות ארוכות של 5,000 מטר ומעלה, שזכתה בין השאר באליפות ישראל בריצת כביש ל-15 ק"מ בפברואר 2016. היא מספרת שלאחר הפציעה האוניברסיטה לא יצרה איתה קשר ולא התעניינה בשלומה: "איש ממארגני האירוע לא יצר איתי אישית קשר. אני דיברתי ביוזמתי עם מנהלנית מרכז הספורט של האוניברסיטה, שבהתחלה לא ידעה במה מדובר. לאחר בירורים עם אנשים נוספים נודע לה על התקרית, וניהלתי איתה שיחת בירור על תשלום עבור האמבולנס".
מירוץ האוניברסיטה לזכר אילן שפירא ז"ל כלל שני מסלולים: המסלול המסורתי-תחרותי באורך חמישה קילומטרים מחוץ לאוניברסיטה, ומסלול עממי של 2.5 קילומטרים בתוך האוניברסיטה אשר היה פתוח גם להולכים. המירוץ היה גם המירוץ החמישי והאחרון בליגת המירוצים של ארגון אס"א, והשתתפו בו רצים ורצות מכל האוניברסיטאות בארץ. על פי הערכות המארגנים, בשני המירוצים ביחד נטלו חלק יותר מ-600 משתתפים, מספר גדול בהרבה מבשנים קודמות.
דובר אוניברסיטת חיפה, אילן יבלברג, מסר בתגובה לאירועי המירוץ: "מירוץ האוניברסיטה נערך בפעם הראשונה במתכונת מורחבת ומרובת משתתפים, וכל ההערכות וההכנות היו על פי המתחייב. לצערנו, אחת הרצות נפגעה וצוות מרכז הספורט נמצא בקשר מתמיד איתה. מכיוון שהיא אינה סטודנטית באוניברסיטה, אנו נמצאים בקשר גם עם האחראים מנבחרתה. אנו נמצאים כעת בתהליך הפקת לקחים מכל האירועים הקשורים למירוץ – ובוודאי שאנו שמים דגש מיוחד למנוע כל פציעה של רצים או רצות בעתיד".