לשחק, ללמוד ולצחוק ביחד

שיר ואליזבט. פר"ח משמעותית עבור התלמידים והחונכים

שיר פוגל הסתייעה בתכנית פר"ח כשלמדה בתיכון, וכעת היא חונכת תלמידה. הניסיון הכפול לימד אותה שהתכנית מצוינת אבל המלגה קטנה מדי

שיר פוגל

לפני כשש שנים, כשהייתי בכיתה י"א, חוויתי קשיי למידה וקיבלתי סיוע מחונכת של פר"ח למשך שנה. אני זוכרת שכאשר החונכת ששמה לי הגיעה אלינו הביתה בפעם הראשונה חששתי מאוד. לא ידעתי איך תראה השנה שלי, האם אצליח לשפר את הציונים והאם אצליח להיפגש עם החונכת באופן קבוע. אך לאחר מספר מפגשים, בהם קיבלתי עזרה רבה בשיעורי הבית ועזרה בלמידה לבגרויות, הציונים שלי השתפרו בצורה ניכרת. הרגשתי שאני נהנית להגיע לבית הספר ואפילו לגשת למבחנים כי למדתי כמו שצריך, והבנתי את החומר הנלמד. בעקבות הצלחתי בשנת לימודים הזאת, כאשר עליתי לכיתה י"ב קיבלתי שוב עזרה מאותה חונכת. לאחר שנתיים מפרכות ומשותפות של התמדה ועשייה, סיימתי תיכון עם ציונים טובים, עם הרגשה טובה שנתתי את כל כולי, ושניצחתי והצלחתי לעמוד במבחנים למרות כל קשיי הלמידה. כיום, לאחר כשש שנים אני שוב חלק מתכנית פר"ח. אני חונכת כבר שנה שנייה ומעניקה עזרה לחניכה שלי אליזבט, תלמידת כיתה ג'. אני מקווה שיום אחד בעתיד, גם אליזבט תרצה להיות חונכת פר"ח.

פר"ח היא תכנית לאומית להשפעה חברתית שנוסדה ב-1972 ביוזמתו של ד"ר רוני עטר, שהיה אז סטודנט למדעי המחשב במכון ויצמן למדע. התכנית התרחבה וב-1977 הפכה לתכנית לאומית להשפעה חברתית, שבו השתתפו עד היום כשני מיליון ישראלים – חונכים וחניכים. התכנית מבקשת לקדם, לטפח ולהעניק לכל ילד הזדמנות לממש את הפוטנציאל שבו, לסייע לסטודנטים במימון שכר הלימוד בתמורה לפעילות למען החברה, להעלות את רמת המודעות של ציבור הסטודנטים לבעיות בחברה הישראלית ולהקטין את הפערים החברתיים בין תלמידים. על פי פרסומי האתר הרשמי של  פר"ח גובה המלגה הבסיסית לסטודנט עומד על 2,500 ₪ וישנה אפשרות לקבלת מלגות מוגדלות באמצעות השתתפות בפרויקטים נוספים. כמו כן, סטודנטים פעילים בפר"ח המשרתים במילואים זוכים למענק נוסף בסך 2,600 ₪. במסגרת הפרויקט, כל הסטודנט מתחייב לחנוך תלמיד במשך כ-120 שעות שנתיות, ולקיים מעקב סדיר אחר התקדמות החניך.

במסגרת החונכות שאני עושה זאת השנה שנייה, אני חונכת, כאמור, את אליזבט. במהלך המפגשים השבועיים אנחנו מכינות שיעורי בית ביחד, משחקות במשחקי קופסה ויצירה, צוחקות, ויוצאות לטייל. בעיקר, אני מנסה לגרום לכך שהחונכות תהיה משמעותית עבור שתינו. וכך, אני מנסה להיות עבור אליזבט סוג של "אחות גדולה". אני נמצאת לצידה, ומשתדלת לתמוך בה עם כל העליות והמורדות שהיא חווה במהלך שנת הלימודים. המטרה העיקרית שלי במהלך החונכות היא להעצים את ביטחונה האישי ככל האפשר ולהקנות לה אסטרטגיות למידה טובות שישרתו אותה בהמשך הלימודים על מנת שתוכל להסתדר בכוחות עצמה עם הקשיים שיכולים להגיע בעתיד.

לטעמי, לחונכות פר"ח יש חשיבות רבה עבור התלמידים הצעירים, כמו גם  עבור החונכים עצמם. זאת עשייה משמעותית ודרך מצוינת לתרומה לחברה. אבל, למרבה הצער, לא כל הילדים הזקוקים לתמיכה מפר"ח מקבלים אותה, כמו שאני קיבלתי בעבר, ואליזבט מקבלת כיום. המלגה המוצעת נמוכה ביחס להשקעה הנדרשת, מה שללא ספק מרתיע סטודנטים רבים מלהצטרף לפר"ח, ומונע מתלמידים את הסיוע שהם זקוקים לו. מעבר לצורך בהגדלת סכום המלגה, חשוב שהתכנית עצמה תיצור מסגרת מקצועית וחברתית תומכת שתסייע לחונכים לממש את נכונותם ואת כישוריהם הטבעיים על מנת לקיים קשר משמעותי עם החניכים.