'אגודת הסטודנטים היא כמו ביטוח רכב'

סיון קורן, האישה הראשונה ב-20 השנים האחרונות שעומדת בראש אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת חיפה, דוחה טענות לגבי חוסר הרלוונטיות של האגודה. בראיון עם "הכרמלית", היא משתפת את ה"אני מאמין" שלה, ומסבירה כיצד בהנהגתה יקבלו הסטודנטים עוד יותר.

 

אגודת הסטודנטים כבר מזמן הפכה חלק מהנוף באקדמיה. על אף קיומה ארוך השנים, צצים חדשות לבקרים קולות המטילים ספק בנחיצותה ובטיב תפקודה. סטודנטים לא אחת משמיעים תלונות על כך שלדעתם אין תמורה מספקת לדמי החבר שהם משלמים.

"חשוב להבין, אגודת הסטודנטים לא קיימת רק בשביל לחלק בירות על הדשא ולדאוג להופעות, זה נחמד וזה אווירתי אבל זה לא עיקר הדברים", אומרת ל"כרמלית" סיון קורן, יו"ר אגודת הסטודנטים באוניברסיטת חיפה. "התפקיד של האגודה הוא להילחם על זכויות הסטודנטים. זה כמו ביטוח לרכב, אתה לא מבטח את הרכב רק כשאתה עושה תאונה. אבל כשיש בעיה אתה סומך עליו שהוא ידאג לך."

"אני שומעת את הסטודנטים ושותפה לכאבם," היא ממשיכה. "בתקופת הקורונה השאלות לגבי תוקפה של האגודה רק גברו, אך המטרה העיקרית שלי היא הבהרה לסטודנטים כי יש גוף שמייצג אותם ודואג להם. איך אני מתכננת לעשות את זה? על ידי פרסום העשייה ונגישות של הסטודנטים להצפת הבעיות דרך נציגי החוגים השונים. לדוגמא, בסמסטר הקיץ הקודם היה סגר ומזכירויות רבות באוניברסיטה לא היו זמינות מספיק לסטודנטים. שזה פשוט אבסורד, בטח ובטח בתקופה כזאת. האגודה דאגה שהמזכירויות יעבדו בצורה מלאה מהבית ויתנו מענה איכותי ומהיר לסטודנטים. אני מבטיחה לך שאם אגודת הסטודנטים לא הייתה קיימת סטודנטים רבים לא היו מצליחים להסתדר".

קורן, 32, היא סטודנטית לתואר ראשון בבית ספר למדעי המדינה ובחוג למזרח התיכון ואסלאם. כמו כן, היא מלגאית ורכזת בקרן אייסף שתומכת בסטודנטים רבים בישראל. היא גדלה בהתנחלות מעלה שומרון וגרה בחיפה מזה תשע שנים. היא האישה הראשונה ב-20 השנים האחרונות שמכהנת כיו"ר אגודת הסטודנטים, דבר שלטענתה גרר תגובות שליליות.

"חשוב לי להבהיר שתגובות ודעות שליליות תמיד יהיו וזה בסדר, אני מבינה את זה ולקחתי את זה על עצמי כשהחלטתי לרוץ לתפקיד יו"ר האגודה," היא אומרת. "אבל מה שהפתיע אותי באמת היו התגובות השליליות הלא ענייניות. יש אנשים שחושבים שאני לא מתאימה בגלל יכולותיי האישיות, אבל גם שמעתי אנשים שאמרו שהם לא יצביעו לי בגלל שאני אישה. זה פשוט אבסורד בעיני. אנחנו בשנת 2021 ועדיין אנשים מתעסקים בדברים האלה. אני נגד התבטאויות כאלו בצורה מוחלטת, אפשר לשפוט אנשים לפי המעשים והתוצאות שלהם אבל אי אפשר לשפוט אותם לפי המגדר שלהם. גם כשאני בחרתי בסגנית, בחרתי בה בגלל האיכויות שהיא מביאה עם עצמה ולא בגלל שהיא אישה או מתוך רצון לרוץ ככוח נשי אבסולוטי".

כיושבת ראש האגודה, היא שמה לה למטרה לפעול לצמצום פערים בין סטודנטים מרקע שונה. "למשל, עבור הסטודנטים מהמגזר הערבי באוניברסיטה, הנגשנו את [תכני] האגודה לדוברי השפה הערבית. לא הגיוני שמעל 40% מהסטודנטים באוניברסיטה הם דוברי ערבית ולא כל הפרסומים מתורגמים. איך אפשר לצפות מהסטודנטים להאמין באגודה ובדרכיה כאשר היא לא מונגשת?".

קורן התחילה את לימודיה בשנת 2018 וכבר מהרגע הראשון ידעה כי תרצה להצטרף לאגודה. "הגעתי לאוניברסיטת חיפה לאחר כמה שנים באוניברסיטה הפתוחה וכבר מהרגע הראשון רציתי להיות מעורבת, לקחת חלק פעיל בחייהם של הסטודנטים שלומדים איתי על אותו ספסל לימודים", היא אומרת. לאחר כשנתיים בהן כיהנה כנציגת החוג למדעי המדינה ובהמשך כמנהלת פרויקטים ובמשרת תרבות, החליטה קורן כי היא עוזבת את ועד הסטודנטים בו הייתה חברה והקימה תא מתחרה בשם "הקול לסטודנט". "הפיצול מהוועד קרה הרבה לפני סוף שנת הלימודים. הבנתי שאני רוצה לרוץ והקמתי את התא עוד בחודש פברואר. מבחינתי לא היתה דרך אחרת. יש לי ביקורת רבה על דברים רבים אשר קרו בוועד. החל מגיוס נציגי חוגים רק על מנת שימלאו משבצת ועד להבטחת ג'ובים עוד לפני הבחירות. אני לא מאמינה בדרך הזו. הרבה אנשים מתעסקים בעיקר בבחירות, בהרצת נציגי חוגים ושכנוע כמות גדולה של אנשים שיצביעו עבורך. אבל העבודה האמיתית בעיני מתחילה אחרי הבחירות".

"הקמתי תא חדש שראיינתי בו את האנשים הנכונים לי, אנשים שיש להם אש בעיניים ורוצים לעשות טוב לסטודנטים. לא הבטחתי לאף אחד כלום, לא שייבחר ולא משרות כאלו או אחרות בהנחה שאני אתמנה ליו"ר האגודה. והיו אנשים שביקשו, תאמין לי. אבל בקשות כאלו מעידות לי על הכוונות של המועמד ולא הסכמתי לקבל אותו. אם ראיתי שלאנשים שעומדים מולי חשוב רק הכיסא שלהם במועצה העדפתי לוותר, אני לא פה בשביל לסדר ג'ובים". 

"את האנרגיות שלי בחרתי להשקיע בעשייה ולא במריבות", היא מסכמת. "גרמתי להם להבין שהאגודה היא של כולם, בלי יוצא מן הכלל. העדפתי לתת אלטרנטיבה אמיתית למה שהיה וזה הצליח לי, כי בסופו של דבר נבחרתי".

מגפת הקורונה הביאה עימה אתגרים רבים לאקדמיה. הסטודנטים כמו גם האוניברסיטה על מחלקותיה השונות התקשו להסתגל ללמידה ולמתן שירות מרחוק. "ישנם סטודנטים רבים בשנתם הראשונה שלא יכולים להגיע פיסית לאוניברסיטה ועל האגודה לדאוג להם לחיבור חברתי שיגרום להם להרגיש חלק מהמקום המדהים הזה שנקרא אוניברסיטת חיפה", היא אומרת. "מתווה הבחינות של השנה מעולה, נלחמנו על מנת שהסטודנטים יקבלו את כל הדברים המגיעים להם בלי פשרות. בתקופת המבחנים הקרובה תהיה לדוגמא החרגה, אשר תאפשר לכ-5% מהסטודנטים להיבחן באוניברסיטה במידה ואין להם סביבת בחינה מתאימה. האגודה הקימה פרויקט אשר נקרא 'חבר לעת בחינה' עוד לפני על מנת שסטודנטים יוכלו למצוא מקומות קרובים לביתם להבחן".

השקיפות, מדגישה קורן, היא ערך עליון עבורה ועבור האגודה שבהובלתה. "לא הגיוני שהאוניברסיטה מפרסמת את 25% המרצים הכי טובים אך לא מפרסמת את הכי פחות טובים. לסטודנטים מגיעה שקיפות מי מרצה ומנחה אותם. הסטודנטים אשר באים ללמוד בחיפה מגיעים מתוך רצון למרצים מובילים והאגודה צריכה לעשות את כל מה שהיא יכולה על מנת לוודא את זה."

"האגודה ואני רוצים דבר אחד פשוט, שהסטודנטים באוניברסיטה ירגישו מחוברים", היא מסכמת. "מחוברים אחד לשני ומחוברים לאוניברסיטה".

ועד הסטודנטים אשר יו"ר האגודה בשנים 2018 – 2020 היה שותף בו בחר לא להגיב לנאמר.