מה עומד מאחורי סוד ההצלחה של אסוס, אתר האופנה הבריטי הפופולרי שמוציא צעירים מקומיים משיווי משקל וגורם להם לקנות בגדים הרבה מעבר ליכולתם?
מאי זומר
מאור בנישתי, סטודנטית לפיזיותרפיה באוניברסיטת חיפה, קיבלה לא מזמן שיחה ממספר לא מזוהה. כשענתה, היא גילתה שחברת האשראי שלה מתקשרת אליה כדי לדווח לה שמישהו גנב את פרטי הכרטיס ורכש מוצרים באלפי שקלים באתר האופנה הבריטי המקוון Asos. בנישתי הנבוכה נאלצה להודות שהרכישות אמנם בוצעו, אבל זו ממש לא הייתה גניבה. "מאוד נבהלתי כי הייתה בטוחה שמישהו גנב לי את פרטי האשראי", נזכרת בנישתי. "אבל כשהנציגה המשיכה לתת פרטים הבנתי שזו אני. סכום הקניות באותו יום היה חריג ולכן הם חשבו שנפלתי קורבן להונאה".
הסיפור הזה הוא רק חלק מתופעה נפוצה למדי מאז ש-Asos פרצה בקול תרועה רמה לחיינו, ובמיוחד לחייהם של סטודנטים צעירים רבים. האתר הזמין והנוח כבר גרם ללא מעטים להתמכר אליו, לעתים הרבה מעבר ליכולותיהם הכלכליות. "האתר הזה הוציא אותי מאיזון פיננסי", מודה למשל בנישתי. "בתקופה האחרונה מצאתי את עצמי יושבת שעות מול המחשב ומזמינה בגדים באלפי שקלים, יותר ממה שאני יכולה להרשות לעצמי". מה עומד מאחורי האתר הזה ולמה הוא מוציא כל כך הרבה צעירים משיווי משקל? יצאתי לברר.
נכנסה למינוס של כמעט 5,000 שקל
המקום להתחיל בו הוא ללא ספק קבוצת "אסוס ישראל" בפייסבוק. מדובר בקבוצה גדולה מאוד המונה נכון לרגע כתיבת שורות אלה כ-50 אלף חברים, רבים מהם סטודנטים. כאשר הצגתי את עצמי בקבוצה וציינתי שאני מכינה כתבה על האתר, לא עבר זמן רב עד שקיבלתי הודעה בווטסאפ מסטודנטית שהסכימה לספר על חוויותיה בעילום שם. "הכול התחיל בשנת 2011 כשהכרתי את האתר", היא מספרת. "הייתי אז בסיום התיכון. נורא התלהבתי מהאתר ומהקלות שברכישה. החברות שם היו חברות שלא ניתן להשיג בארץ והמחירים היו נמוכים. בהתחלה הזמנתי בעיקר איפור ופה ושם חולצות, אבל לא משהו מיוחד. ההתמכרויות הגדולות החלו אחרי הצבא. את לא תאמיני אבל כל חודש הגיעו לביתי שבע חבילות. כל חבילה הגיעה לסכום של עד 75 דולר כדי שלא אשלם מכס. אבל לעתים היו חבילות שלא נזהרתי מספיק וכן שילמתי גם מכס. שיא החבילות שלי נשבר לאחרונה ובחודש אחד הגיעו לביתי עשר חבילות. באותו חודש נכנסתי פעם ראשונה למינוס, ומאז עברה חצי שנה ונאלצתי לקחת הלוואה על מנת לכסות את המינוס".
את יכולה לחשוב מה יש באתר הזה שגרם לך להיכנס לחובות כאלה?
"האמת שאין לי מושג, אולי קלות ההזמנה".
ואכן, אתר אסוס ידידותי מאוד למשתמש. האתר, שנוסד בשנת 2000 תחת השם AsSeenOnScreen (שם שקוצר בהמשך לראשי התיבות), מציע כיום יותר מ-850 מותגים, ובהם מותג הבית הנושא את שם האתר. בשנת 2015 דיווח האתר על רווחים של יותר ממיליארד ומאה עשרים מיליון ליש"ט – יותר מחמישה מיליארד שקלים. חלק מסוד קסמו של האתר נעוץ כנראה בעובדה שהוא שולח את הסחורה הנמכרת בו בחינם ליותר מ-140 מדינות ברחבי העולם ממרכזים השוכנים בבריטניה, ארצות הברית, אירופה וסין.
ליאת כהן, סטודנטית לכלכלה במכללה האקדמית גליל מערבי, מספרת שגם היא בין המתמכרים. לדבריה, היא נכנסה למינוס של 4,700 ₪ בעקבות הקניות באתר. "זה גם בגלל קוד הסטודנט שהם מציעים", היא מספרת. "גם כשהוא כבר לא תקף זו לא בעיה לבקש מחברות ומשפחה".
קוד הסטודנט שבו מדובר לקוח ממועדון צרכנות לסטודנטים המאפשר לקבל הנחות במגוון בתי עסק בארץ. המועדון מעניק גם 20 אחוזי הנחה לסטודנטים הרוכשים באסוס. בהתחלה הקוד ניתן ללא הגבלה, אך היום אי אפשר לעשות בו שימוש יותר מפעם בחודש. מלבד מועדון הסטודנטים, גם אתר אסוס בעצמו מציע לעתים קודים משלו המוזילים את הרכישות – בימי הולדת, בחגים ולעתים ללא סיבה מיוחדת. נוסף לכך יש גם קוד קבוע באתר המוריד את סכום המכס מההזמנה.
מגפיים של מוסקינו באלף שקל
שחף אמיר, נציגת החוג לתקשורת באגודת הסטודנטים וסטודנטית שנה ב' לתקשורת ולמדעי המדינה, התחילה לרכוש באתר כבר כשהייתה בחטיבת הביניים. "הכרתי את האתר דרך חברה טובה שגרה ברעננה לפני שש או שבע שנים בכיתה ז'", היא משחזרת. "היא אמרה לי שהיא מזמינה מלא בגדים מאנגליה והראתה לי את האתר. ישר התאהבתי בו".
מה מיוחד דווקא באתר הזה?
"הוא ממש נוח לשימוש, הפורמט ברור. יש בו הרבה מותגים ומותגי מעצבים שאין במקום אחר והכול במקום אחד. אני בן אדם של מותגים ולכן זה באמת קנה אותי. המחירים מצוינים בהשוואה לאתרים אחרים והמשלוח לא עולה כסף ומגיע מהר. האתר תמיד מעודכן והקולקציות מתחלפות מהר".
ואת מספיקה להשתמש בכל מה שאת קונה?
"כל מה שאני קונה נמצא בשימוש. הקנייה הכי מוצלחת לדעתי היא נעלי חורף של המותג מוסקינו שעלו אלף שקל. בלעדיהן לא הייתי עוברת את החורף. אני עובדת בלילות והם לגמרי הצילו אותי. אלו מגפיים עם פרווה מבודדת מקור. נסעתי לחו"ל בינואר והם היו מושלמים למזג האוויר. הם נדירים ושווים כל שקל".
אופיר גרינברג, חייל בן 20, מדגיש סיבה נוספת להצלחת האתר: "בכללי האתר הוא כמו כל אתר אחר, אבל מה שמיוחד בו הוא תהליך החזרת המוצרים. אני יכול להרכיב חבילה בלב שלם ולדעת שאם המידה לא נכונה או לא אוהב את הבגד מכל סיבה שהיא, ניתן להחזיר ולקבל את הכסף בלי בעיה במהירות. יש אפשרות לבטל את ההזמנה אחרי שעה או לחכות שהחבילה תוחזר, וגם אז הזיכוי יהיה מהיר".
מסלול עוקף דואר ישראל
עמית דיין, סטודנטית לחינוך באוניברסיטת חיפה, טוענת שגם שירות הלקוחות של האתר מעודד אותה לרכוש בו. "אפשר ליצור איתם קשר במהירות דרך הצ'אט באתר, במייל או בהודעה פרטית בפייסבוק", היא אומרת. "הם עונים עוד באותו יום לכל שאלה, וזה נותן באמת הרגשה שיש עם מי לדבר. אין ספק שתחושת תקשורת שכזו עוזרת לתחושת ביטחון בקנייה".
לפני כשנה עברה הפסיקה אסוס לעבוד עם דואר ישראל, בעקבות תלונות חוזרות ונשנות של לקוחות ישראלים רבים על כך שהמשלוח שלהם הגיע באיחור או לא הגיע כלל. שיטת השילוח החדשה מבוססת על איסוף החבילות מנקודות איסוף שונות הפזורות ברחבי הארץ. "שיטת השילוח החדשה של האתר היא גם מהירה, והפלוס הגדול הוא שהיא מבוצעת בידי חברה פרטית ולא על ידי דואר ישראל בעל המוניטין המפוקפק", מסבירה שקד גרינברג (23), סטודנטית לסיעוד מצפת. "בעבר אחוז גדול מהחבילות שהזמנתי הלכו לאיבוד, אך בזמן האחרון הן מגיעות במהירות ועם מעקב שתמיד אוכל לדעת איפה היא. גם המשלוח אקספרס מהיר, אך הוא לא משתלם בגלל המחיר הגבוה. רק אם אני צריכה את החבילה באופן דחוף אז אולי אבחר בשיטת שילוח מהירה שכזו, אבל זה לא קורה הרבה".