מגזין

תעשיית זיופי מוצרי הקוסמטיקה משגשגת ומסוכנת (צילום: pixabay, עיבוד: מור אדרי)

תעשיית זיופי מוצרי הקוסמטיקה משגשגת. קניית מוצרים לא-מקוריים ברשת יכולה להסתיים בנזקים בריאותיים קשים

מור אדרי

מוצרי איפור וקוסמטיקה שימשו את החברה האנושית מימים ימימה למטרות פולחניות, בידוריות או אסתטיות. בתקופות מסוימות בעבר נתפס האיפור כהמוני וראוי לשימושם של שחקנים ופרוצות בלבד, אך בימינו רוב הנשים מתאפרות על בסיס קבוע, ולעיתים אף יומיומי. אף על פי שעורן בא במגע עם מוצרי איפור דרך קבע, מעטות הנשים שמודעות לטיבם ולאיכות מרכיביהם. לפיכך, נשים רבות מעדיפות לחסוך בעלויות הגבוהות של מוצרי הקוסמטיקה המוכרים ולהסתפק בזיופים.

על פניו, החיסכון הנובע מקניית מוצר מקביל למוצר המקורי והיקר, ושמבטיח את אותן תוצאות בדיוק, נשמע מפתה. אולם נשים רבות אינן מודעות לנזקים הגדולים שעלולים להיגרם להן עקב שימוש בקוסמטיקה מזויפת. רובנו נעדרות ידע מדעי, ובניגוד לרכיבי מזון שבמקרים רבים יש באפשרותנו להעריך מה בריא לנו ומה פחות לפי רשימת המרכיבים בגב המוצר, נשים לא נוטות להתעמק ברכיבי המוצרים הקוסמטיים שלהן, ולא יודעות עם אילו  חומרים עורן בא במגע. מרגלית יעקובוביץ מסטודיו "מור ביוטי" ללימודי האיפור מזהירה מפני החומרים פארבן, בנזואין, אמינים, אלומיניום, ארסן, עופרת וכספית שנמצאים לעיתים במוצרי איפור כמו שפתונים, צלליות ועוד. כולם חומרים מסוכנים ורעילים שעלולים לגרום לתופעות לוואי חמורות, גירויים ואף מחלות קשות ומוות במקרים קיצוניים. "חשוב לציין שאמנם לא תמיד הפריטים מתגלים כמזיקים באופן מידי" היא אומרת, "אך לאחר שימוש של מספר חודשים ואפילו שנים, מתגלה אופיו האמיתי של המוצר ונזקיו". רייצ'ל כהן, בעלת ערוץ יוטיוב מצליח, מספרת באחד הסרטונים שהעלתה לרשת על מייקאפ שרכשה דרך איביי, ושבתחילה הייתה בטוחה שהוא מקורי. אך לאחר שניסתה אותו "הפרצוף שלי הרגיש בוער, זה שרף, ומיד כששטפתי את הפנים הן היו אדומות, חמות, יצאו לי פצעונים ובלוטות עם הפרשות מוזרות". לדבריה, היא התקשתה להבדיל בין המוצר המקורי לבין החיקוי: "הם ממש דומים מבחוץ אבל מבפנים הם שונים לגמרי".

האתרים הגדולים ביותר שבהם ניתן להשיג מוצרי איפור וקוסמטיקה מזויפים הינם אתרים סיניים כמו איביי ועליאקספרס, שבהם מחירי המוצרים הללו נמוכים בעשרות אחוזים ממחירי המוצרים המקוריים. לדוגמה: זיוף של מייקאפ של חברת מאק, שעולה כ-200 ₪ בחנויות, יעלה באיביי רק 20 ₪. לדברי ג'וליה לוזון מערוץ היוטיוב המצליח "איפורומניה" "הסיבות העיקריות להפרשים במחירים הם רכיבי המוצרים וכוח העבודה הזול שנדרש על מנת לייצר אותם, חוסר הפיקוח עליהם ואי דרישה לאישורים ממשרד הבריאות". וכשאין שום פיקוח על המוצר ולא נעשו בדיקות וניסויים בכדי לאשר שהוא בטוח לשימוש, אין לדעת אילו תופעות לוואי צפויות. "המוצרים מיוצרים בניגוד לחוק בתנאים בלתי-הולמים, לצד רצפות מכוסות בוץ ומכלי צבע פתוחים, נמצאים בקרבתם לא מעט חיידקים מצואת עכברים ומשתן אנושי", טוענת לוזון.

האם באיביי ובאתרים הסיניים השונים מתבצע פיקוח כלשהו? האם קיים איסור כלשהו על מכירת זיופים? התשובה היא שיש פיקוח, אבל מאד קל לעבור על איסור מכירת הזיופים. זאת משום שלאיביי בדרך כלל נדרשים חודשים כדי לזהות מוצר מזויף ולפעול בעניין, אם בכלל, וזאת מכיוון שההבדלים החיצוניים בין מוצר מקורי למוצר מזויף על פי רוב מינוריים ביותר – צורת הלוגו, הגימור, המיקום של המדבקה, מספר במקום שם מוצר. איכות זיופי המוצרים ברשת גבוהה מאד, ודיוק האריזות השתפר מאוד, עד שממש קשה לזהות כי מדובר בזיוף. מה גם שהמוכרים באיביי יכולים להטעות את הקונים באמצעות שימוש בצילום של המוצר המקורי, דבר שמקשה עוד יותר על היכולת לזהות שמדובר בזיוף. אנג'י ויליס, מחברת המדריך "מאק קוסמטיקה: איך לזהות מוצרים מזויפים מאת מוכרת בעלת ניסיון" אומרת: "בכל מה שנוגע לקוסמטיקה לא הייתי קונה באיביי שום דבר".

חברות הקוסמטיקה מנהלות מלחמת חורמה בזיופים, ומשקיעות בכך משאבים עצומים. אסתי לאודר למשל, חברה ששוויה 30 מיליארד דולר, ומחזיקה בין היתר במותגים מאק, קליניק ובובי בראון, נאבקת בזיופים על ידי השתלת סוכנים מסתננים בשוקי פשפשים או רכישת מוצרי איביי מזויפים, על מנת לאסוף ראיות לתביעות נגד הזייפנים, שאליהם נשלחת המשטרה הסינית. בין השנים 2011-2013, זינק שיעור התפיסות של בשמים ומוצרי קוסמטיקה מזויפים ב-25%, לפי דו"ח שהוציא באחרונה ה-OECD. מדובר במוצרים התופסים פלח הולך וגדל מן הסחר במוצרים פיראטיים ומזויפים – שוק שהיקפו השנתי נאמד ב-461 מיליארד דולר.

לא כל מוצר מקורי דורש הוצאה אדירה. ישנן חברות ישראליות שמשווקות מוצרי איפור במחירים שווים לכל כיס ועדיין מאושרים במשרד הבריאות ובטוחים לשימוש. החיסכון, גם אם בשלב הראשון הוא משמעותי, עלול לחזור כמו בומרנג.